Inlägg 1 av
4
2011-06-09, kl 22:07
g1967
Inlägg: 2
frågor om att starta AB
hej,
jag funderar på att starta ett AB och har ett par frågor;
vad kostar det konkret att starta ett AB (alltså initiella kostnader, och löpande årskostnader, för allt jag behöver).
firman kommer initialt inte dra in några pengar alls, och i utgifter kommer vara serverhyra etc, så utgifterna kommer också hålla sig inom gränser.
ungefär räcker, så att jag vet ungefär i vilken omfattning och vad för olika kostnader jag kan räkna med.
(behöver jag t.ex. revisor etc när företaget har minimala in/utgifter?)
vad kostar det att avveckla ett AB om jag vill det? vad händer med pengarna jag lagt in där då? vad händer med IP som ligger i firman om den avvecklas, kan jag personligen ta över källkod, domäner etc?
Svara
Svara med citat
Inlägg 2 av
4
2011-06-12, kl 22:15
mikaelgreen
Inlägg: 72
Att starta ett AB kostar 1900-2200 kr (beroende på om du reggar online eller inte) om du reggar själv. Köper du ett lagerbolag kostar det från 5-6000 kr.
Att driva behöver inte kosta något. Som nystartad behöver du ingen revisor och om du fixar bokföring, bokslut och deklaration själv är det inga kostnader du *måste* ta.
Revisor kan du ev behöva fr o m år 3 om du år 1-2 uppfyller vissa gränsvärden. Se mer på
http://bolagsverket.se/aktuellt/2010/100621_revisor.html. Förmodligen behöver du inte revisor då heller.
Likvidation kan vara gratis hos BV om du gör det online. Däremot kan det komma andra kostnader med likvidationen om man inte kan hantera det själv. Likvidera ett AB är rätt bökigt eller kostar lite att leja ut det, så undvik det gärna om det går.
När ett AB avvecklas och det blir pengar över går dessa till ägarna. Finns det tillgångar tas de ut till ägarna, men då blir det oftast nån slags uttagsbeskattning. Nivåer etc beror på situationen.
Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 3 av
4
2011-06-16, kl 20:59
PerÖberg
Inlägg: 1918
Pluss att man måste sätta in minst 50 000 i bolaget varav man måste ha det mesta kvar i balansräkningen ...
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
4
2011-06-17, kl 07:49
mikaelgreen
Inlägg: 72
Absolut, det tog jag inte upp eftersom det ju egentligen inte är en kostnad. Men visst, man ska ju fram med pengarna.
Det Per menar med att det ska vara kvar i balansräkningen innebär att man utan vidare kan använda aktiekapitalet till att köpa saker som bokförs i balansräkningen, t ex varulager, dyrare inventarier, värdepapper, mm. Man kan till viss del använda det för kostnader också (marknadsföring, konsulter, mm) men tar man kostnader som äter upp mer än halva aktiekapitalet utan att ha några intäkter, stöter man på otrevligheter som kontrollbalansräkning och sånt. Undvik gärna det.
/Micke
Account Factory - bokföring till fasta priser för små företag. Allt på webben. Gratis startuphjälp.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat