Inlägg 1 av
6
2010-12-16, kl 10:47
emil.u
kopa, bygga om, sälja
Nu har jag en liten nybörjarfråga som förmodligen är väldigt dum but here we go,
Kan inget om att driva en webshop men har bestämt mig för att kasta mig in i det, dom så har jag en fundering ang köpa, bygga om, sälja. T.ex jag köper en bokhylla från IKEA och sen bygger jag in en tv i den som jag köpt från nåt annat företag för att sedan sälja den som en produkt i min webshop. Eller om jag köper ett datorchassi och sätter hjul på den och målar om den och sätter in delar för att förvandla om chassit till ett element för att sedan sälja den.
Nu är det ju inget av dom 2 exempel ovan som är min plan men principen är samma, köper en sak bygger om den för att den ska användas i annat syfte än orginalprodukten,
Vad finns det för regler ang sådant? eller är det bara att börja? (:
tacksam för snabba svar
Skicka
Svara
Svara med citat
Inlägg 2 av
6
2011-01-13, kl 19:07
roxxie
det är väl bara at tbörja.. men allt måste ju säljas som begagnat. du kan ju inte sälja nya saker från ett märke du ej är leverantör för t,ex.. då blir ju detta ett varumärkesbrott.. du kan ju heller ej köpa saker modifiera occh ändra namn på.. då du stjäl deras produkt.. bättre att tilverka allt själv
//E. Jörnbring
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 3 av
6
2011-02-13, kl 17:25
emil.u
det jag menar är på att om jag te.x köper ett datorchassi från komplett som privatperson eller företag och sen skruvar i lampor och grejer i den och säljer den som en odlingslåda på min webshop.
om jag måste sluta avtal med tillverkaren eller liknande.
inte att jag tar deras datorchassi och målar om den och byter logga sen säljer den :)
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
6
2011-02-14, kl 16:56
roxxie
jo alla varumärkesskyddade produkter måste väl köpas in från generalagent osv för att få säljas "lagligt" säg scenario du nämner. datorchassi som du gör om till blommlåda, plockar bort märkenb etc och inte omnämner tillverkare o så, då är det inga problem. dock vet jag inte om det skulle finnas någon som helst vibnst i något sådant,datorchassi? 500kr eller? en vanlig blommlåda 79:-
scenario du köper en ikeahylla, byggerr om o monterar i en plattv som kan hissas upp. ja givetvis kan du sälja det. dock som begagnat, dvs du betalar fullpris för bokhylla, säg 2500kr fullpris på tv säg 5000kr, du bygger om för en materialkostnad om 1000kr samt en arbetstid om ca:25timmar. för att du ens ska få ut någon som helst vinst så måste du hju då sälja tv hyllamojängen för iaf 9000kr, o då tjäna 500kr på dina 25 timmars jobb = 20kr/timma
du kan göra detta som privatperson och hobby,
för att göra det som företag skulle jkag tro till 98% säkerhet attt du måste ha licensavtal med tillverkaren för att få sälja och marknadsföra deras varor, vilket du måste för att kunna sälhja det som nytt och med ev garranti
//E. Jörnbring
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 5 av
6
2011-02-15, kl 11:09
emil.u
Ah tack för svaret,
Min affärsplan börjar ta form nu.
Kommer
köpa mycket saker från tillverkare direkt i från Kina jag har kontakt
med. Kommer även köpa ett antal komponenter från svenska återförsäljare
av produkten i fråga, samt annat småpul från svenska affärer för att
bygga ihop en produkt och sedan sälja den.
Har aldrig gjort
nånting i stil med det här förr och har egentligen ingen aning om vad
jag håller på med men göras det ska det. -.-
Själva iden jag har är bombsäker men det är mycket lagar och regler jag inte har koll på,
Så
har ni nå tips så får ni gärna skriva det här. Som tex måste jag skaffa
mig nån juridiskt utbildad person som kan kolla igenom allt eller finns
det ställen jag själv kan kolla upp det jag behöver?
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 6 av
6
2011-02-16, kl 14:03
JuristvonGertten
Det finns en rad komplikationer med att importera varor utanför EU inom din näringsverksamhet, i synnerhet EG rättsliga regler om produktskydd.
Även som ovan nämner kan det bli problematik kring varumärkesskydd, parallellimport och licensfrågor.
Varumärkesintrång hade jag inte oroat mig för i någon överdriven utsträckning, som du beskriver affärsidéen, däremot är snarare design och mönsterskydd, samt eventuellt upphovsrättsskyddat hantverk pga av konstnärlig höjd, fällor som kan bli mycket dyra.
Mvh
Allt inom affärsjuridik, ekonomi och bokföring.
[email protected]
+46768146695
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat