Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

bolag som enbart arbetar med aktiehandel??

Inlägg 1 av 3

2011-02-10, kl 19:30

roxxie

roxxie

bolag som enbart arbetar med aktiehandel??

tja. vad gäller för lagar/regler för att starta ett "aktiebolag" ett bolag som enbart sysslar med aktieplaceringar. alltså folk sätter in pengar hos "mig/mitt bolag" jag placerar och tar ut en viss procent av ev vinster som "provision" på handeln. 
är det massa avancerade lagar o regler eller e de bara att starta ett bolag med denna avsikt. skapa  en aktiedepå som företag o sen börja handla??
känner att jag är lite väl grön på detta område vad gäller reglementen etc, MYCKET tacksam för svar

//E. Jörnbring

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2011-02-16, kl 13:47

JuristvonGertten

JuristvonGertten

Affärsidéen som du beskriver kommer, lite beroende på det faktiska upplägget, vara tillståndsförpliktat och ha finansinspektionen som tillynsmyndighet, då det förmodligen kommer klassificeras som finansiella tjänster.

Det du vill är att försöka utforma företaget som en "aktieklubb" fast i aktiebolagsform där du är anställd av företaget.

Allt inom affärsjuridik, ekonomi och bokföring.

[email protected]
+46768146695

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2011-02-16, kl 18:00

roxxie

roxxie

ok jo det klassifieras som finansiella tjänster. upplägget är väl kort och gott mer eller mindre oms "aktiemäklare" folk betalar in på sitt konto summan de vill skall anväåndas till aktieköp. jag handlar precis som med mina egna pengar även åt andra. på så sätt hjälper jag andra att tjäna pengar mot då ett arvode procentbaserat beroende på insatt kapital osv.  är nog ganska krångligt. och man vill ju absolut inte bli något Habo Finans :s .. nja får väl bli att leka med eget kapital tills vidare när tid fines. kanske är något att satsa på mer när man ev tagit sin masterexamen som civilekonom

//E. Jörnbring

Inläggets betyg
Svara Svara med citat