Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Moms och Import

Inlägg 1 av 5

2004-11-26, kl 21:14

pshycic

pshycic

Moms och Import

Hur fungerar det igentligen blir lite förvirrad när jag läser på skatteverket och tullsidorna på nätet. Jag vill veta hur det verkligen fungerar.

Är det som så att om jag får köpa något för 10$ från säg något land utanför EU så betalar jag 12.5$ för det inkl moms när det kommer till sverige. Får jag tillbaka dessea 2.5$ precis som med vanlig moms?

Säkert väldigt enkelt, men jag har blivit förvirrad av allt läsande. Blir bara dummare och dummare mer jag läser om det.

Alltså fungerar moms när ag importerar precis som vanligt?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2004-11-27, kl 16:44

username

Jenny
Öman

Jag håller med dig. Jag ska importera från Pakistan har jag tänkt och som jag fattar är det så som du skriver. Men jag tror att det förrutom 25% tillkommer en tullavgift på 3,5% på det totala beloppet.. har jag rätt eller fel?!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2004-11-27, kl 20:24

username

Henrik
Johansson

Momsen beräknas på varans värde + tull + frakt.
Så säger tullverket.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2004-12-01, kl 14:19

username

Belakovski
Stanislav

Du betalar ingen tull inom EU och Turkiet

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2004-12-02, kl 13:43

foretagande

foretagande

Ska försöka reda ut detta lite. För att börja med tullavgiften så är den olika för olika produkter och från vilket land man handlar. Ibland är tullsatsen 0 ibland 3,5% ibland något annat. Denna avgift tas ut av generaltullstyrelsen. När det gäller länder inom EU så är detta en gemensam marknad och det finns alltså inga tullar inom unionen.
Handlar man mellan företag inom EU så är det inte heller moms på inköpen. Köper man däremot något från ett land utanför EU så ska man betala införselmoms. Momsen betalas också till Generaltullstyrelsen men uppbörden av den kan skötas av speditören, utlämnaren eller direkt till tullverket. Införselmomsen är lika stor som om du skulle handlat varan av någon i Sverige, dvs 25%, 12% eller 6% beroende på vad det är för vara. Om man allså köper en vara för 10$ så kommer fakturan från leverantören att vara på 10$ (bortser från att de kanske tar betalt för frakten), de övriga avgifterna betalas till svenska tullverket.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat