Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Egenavgifter

Inlägg 1 av 4

2011-01-24, kl 21:47

AC Schakt o Frakt

AC Schakt o Frakt

Inlägg: 5

Egenavgifter

Jag har ett par funderingar på hur man skattar för vinsten i enskild firma. 
Exempel...
Min nystartade enskilda firma har en nettovinst på 35.000 kronor månad 1 efter ett  uttag på 5.000 kronor i skattefri milersättning.
Om jag inte vill göra ett eget uttag, måste jag då skatta för den nettovinst som ligger kvar i företaget denna månad?
Eller handlar det enbart om att skatta på den totala nettovinsten efter ett helt räkenskapsår?

Alltså plus35.000 månad ett och minus 35.000 månad två = Nolltaxering?



Mvh.
R

Mvh.

Roger Holm
AC Schakt o Frakt

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2011-01-25, kl 13:38

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

När man driver enskild näringsverksamhet eller handelsbolag så är det ÅRETS överskott som beskattas. Det finns sedan fondavsättningar man kan göra för att jämna ut/fördröja skatten till senare år. Dessa möjligheter finns för att likställa enskilda verksamheter med AB.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2011-01-25, kl 18:10

AC Schakt o Frakt

AC Schakt o Frakt

Inlägg: 5

 Tack för svaret.
Jag får spe på med ytterligare en fråga...

Att man so, enskild företagare ska betala egenavgifter i stället för arbetsgivaravgifter har jag räknat ut. Men hur är det med kommunalskatt??

Mvh.

Roger Holm
AC Schakt o Frakt

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2011-01-27, kl 19:03

stifor

stifor

Inlägg: 386

Det årliga överskottet från näringsverksamhet utgör tillsammans med inkomster från tjänst (t.ex. lön från anställning) underlag för inkomstskatt.
Den skatt du får betala där beloppet är beroende av underlagets storlek, utgörs av kommunalskatt, statlig skatt, kyrkoskatt och  begravningsavgift.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat