Inlägg 1 av
4
2010-12-14, kl 15:50
metnal
Rutavdraget och hushållsnära tjänster?
Hejhej!Går i lite små funderingar på att starta en ministädfirma. Har fått lite personer som är intresserade och tycker att jag har en bra vision och idé, men jag har börjat undra lite om dethär med Rut/rot avdrag. Hur går man tillväga med detta, och går det ut över mig och företaget eller är det bara personen som köper tjänsten som får betala mindre? Förstår inte 100% måste jag medge.Hur går man sedan vidare med detta med avdraget? har faktiskt inte hittat några sidor om detta på nätet, om hur företaget skall göra?Hoppas ni förstår vad jag menar och länkar och förklaringar mottages tacksamt :D/ Linnéa
Svara
Svara med citat
Inlägg 2 av
4
2010-12-14, kl 23:41
TomboArt
Inom alla finns en Einstein..bara på olika sätt!!!
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 3 av
4
2010-12-15, kl 08:12
timpettersson
Hej LinneaDet är egentligen ganska enkelt med skattereduktionen ROT/RUT avdrag.På din faktura till kund ska du ange vad arbetskostnaden är innan avdrag, därefter ska det stå hur mycket som dras av i skattereduktion.Kunden betalar endast halva arbetskostnaden resterande pengar ansöker du om från skatteverket, blankett SKV 4528 eller via inloggning på skatteverkets hemsida, men då måste du ha en e-legitimation.Ett tips är att du låter kunden skriva under en blankett alternativt att ha med i ditt avtal till kund att om dem blir nekade skattereduktion så fakturerar du dem resterande belopp. Kom ihåg att du måste ha F-skattsedel.Då Thomas gav bra länkar känns det onödigt att länka igen till samma sidor :)Lycka tillTim
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
4
2010-12-15, kl 20:52
metnal
Hej!
Tack så jättemycket båda två, även för snabbt svar!
Skall kolla igenom sidorna. :)
tack igen!
Linnéa
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat