Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Nybörjar frågor om enskild firma.

Inlägg 1 av 3

2010-11-17, kl 00:02

Statadin

Statadin

Nybörjar frågor om enskild firma.

Hej, mitt första inlägg här. Jag har en massa frågor om att driva ett företag. Jag läser ur en bok just nu om hur man driver ett. Skulle vara jätte snällt om jag fick svar så att man förstår helt och hållet!
Här kommer frågorna!

Ur boken sid 11.

"Enkel Kalkyl
Här är en enkelt exempel som visar hur mycket du måste debitera per timme för tjänster om du vill ha en viss månadslön så som för en anställd.

Stina räknar med att hon kan få ihop 1000 timmar i [B]fakturerad tid[/B] under ett år. Resterande 800 timmar går åt till telefonsamtal, bokföring, försälning, städning, marknadsföring, inköp, planering mm. Hennes [B]effektivitetskvot[/B]  blir 1000/1800 = 0,56.

Stina vill kunna ta ut 18000 kr i månaden före [B]inkomstskatt[/B]. Hon dividerar med [B]167[/B] och får fram en timlön på 108kr/tim. Hon multiplicerar med procentsatsen för socialavgifter och semester samt dividerar med effektivitetskvoten och får fram 108 x 1,2971 x 1,12/0,56=280 kr. Detta är den timpeng hon måste räkna med för den [B]effektiva tiden[/B].

Stina vet att hennes totala övriga kostnader är 72 000 kr. Hon dividerar med de effektiva arbetstimmarna och får fram att övriga kostnader för en fakturerad tmme är 72 00/1000=72kr.

För att få verksamheten att gå runt och ha motsvarande 18 000 kr i månaden måste hon fakturera [B]280 + 72 =352kr[/B].
"

Jag förstår verkligen ingenting utav det här. Men jag fick G i Matematik A i gymnasiet men minns inget utav det. De text som är [B]tjocka[/B] vet jag inte ens vad det är.
Detta är vad jag förstår:
Stina räknar att hon ska få pengar för 1000 timmar. Resten av hennes arbetstid är 800 timmar vilket går åt telefonsamtal,bokföring mm. Vad är en effektivitetskvot? Men det blir 0,56 i alla fall.
Stina vill kunna ta ut 18000 kr i månaden före inkomstskatt, alltså före innan staten drar av nettointäkt om jag förstått rätt. Vart får man siffran 167 ifrån?! Sen får man fram timlön. Vart är källorna att socialavgifter är 108kr och semester på 1,2971 kr men vart får man siffran 1,12 ifrån!? Så hennes totala kostnader är 72 000 kr, hur vet jag vad min 'totala kostnader' är?? Sen är det 7200/1000=72 kr.
För att ha en månadslön på 18 000 kr så måste hon fakturera 280+72 =352 kr. Till vem är det man fakturera detta till?

Andra frågor:
Ur boken s.12
"Ägaren till en juridisk person, främst aktiebolagsägare, är alltså bättre skyddad mot borgenärer (fordringsägare) än en enskild näringsidkare är"

"Borgenär(fordringsägare)"

Ordbok:
[BORGENÄR 0]
fordringsägare, kreditor;

Vad är en borgenär? De låter elaka.

Ur boken s.12-13
Ett aktiebolag är liksom en ekonomisk förening ett egenskattesubjekt. det innebär att det är företaget som deklarerar och skattar för verksamheten, inte ägaren som fallet är i enskild näringsverksamhet.

En handelsbolag är inte något skattesubjekt fullt ut, trots att det är en juridisk person. Det är detta som gör det ganska rörigt med handelsbolag. Handelsbolaget lämnar en egen inkomstdeklaration (INK4), men det är delägarna som beskattas för resultatet från handelsbolaget. Varje delägare redovisar sin andel av resultatet ( vinsten eller förlusten) på en bilaga (N3A eller N3B) till sin egen privata inkomstdeklaration.

Ur skattesynpunkt är alla företagsformer nästan jämställda. Systemet med räntefördelning och expansionsfond gör att vinsten som stannar kvar i enskild firma och handelsbolag beskattas med samma låga skatt som aktiebolag."

[B]Tack vare de mycket generösa skatteregler somm sedan några år gäller för utdelning från aktiebolag är dock denna företagsform särskilt gynnsam ur ägarsynpunkt. Även i de allra minsta bolagen får varje år ett schablonbelopp för utdelning beräknas (127 750 kr för 2010) som beskattats med endast 20% kapitalskatt  när utdelningen betalas ut.[/B]

Jag förstod inget utav det sista stycket.:(. ( [B] Tjocka stycket [/B]...)

"räntefördelning,
expansionsfond,
schablonbelopp,
kapitalskatt,
när utdelning betalas ut"

Förstår inte dom orden...Utdelning av vad och till vem?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2010-11-25, kl 14:27

MolPadia

MolPadia

Jag vet inte om det blir ngt tröst för dig men det krävs mer än EN bok att förstå alla de "elaka" ord...Kämpa på!  Förresten, är det inte "Starta och driva eget" som Du  läser? Jag tycker att den boken var inte så bra  alls ..nääää.. den var  SÅ dåligt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2010-12-09, kl 15:39

Emma K

Emma K

Hej, 
Tycker personligen att det varit lättare att lära mig det jag behöver i "skarpa" lägen, som i system - där sammanhanget blir lite tydligare. Mycket av det som står i de där böckerna är verktyg, inga måsten, och det är svårt att skilja på vad som är vad i början.  
Vi har ett affärssystem, http://severa.com där det finns en funktion för delar av det där redan. Du matar in timmarna som är kopplade till en kostnad och ett pris; så ser du lätt vad som är vinsten av ditt arbete. Dessutom räknar det ut vilka timmar du spenderar som är debiterbara, alltså det du får betalt för. Så tex om du lägger 20% tid åt administration och restem mot kunder (om jag uppfattade exemplet ovan rätt) så har du 80% produktivitet vilket man brukar kräva för att ha en trygg, lönsam konsultverksamhet. 
http.//vismaspcs.se har bra hjälp också när det gäller bokföring. Även de har demo-versioner man kan leka runt med, kolla tex på programet "Egen Firma"  http://www.nustartarviomsverige.se/kom-igang-helt-kostnadsfritt
Lycka till! :)  

www.severa.com - www.swedishtechno.com - www.missdilemma.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat