Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Blir inte klok på milersättningen

Inlägg 1 av 3

2010-09-21, kl 04:01

username

Frank
Oliver

Blir inte klok på milersättningen

Är gränsen på 9000 kronor för avdragsgilla kostnader för resor mellan bostad och arbetsplats det samma som för tjänsteresor?
Och om så är fallet, hur exakt räknar man ut vad man eventuell får tillbaka på ca 30.000 kronor om jag har en bruttolön på 450.000 kronor under året?
Hur går uträkningen till?

Vad jag tror mig förstå är att skatteverket först drar bort 9.000 från 30.000 och minskar min bruttolön till 429.000 som sedan beskattas.
Milersätningförmånen är att man då beskatta på ett lägre bruttobelopp.
Är detta korrekt eller har jag fått allt om bakfoten?

Jag inbillade mig att milersättningen minskade den slutliga skatten man ska betala indirekt.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2010-09-22, kl 11:22

hfohrman

hfohrman

Nu måste du skilja på äpplen och päron.

Först. Resor till och från jobbet. Detta är de resor som alla i Sverige kan dra av för. Företagare som arbetstagare. Och här får man dra av för alla kostnader som överstiger 9000:- .
Resor till och från arbetet är ex om du har en affär på stan och tar bilen från hemmet och dit varje dag. Har du ett eget företag som har ett kontor på stan gäller samma. Har du kontoret hemma så har du inga resor till/från jobbet.

Sedan resor i tjänst.
Dessa resor drar du av med 100%. Och det finns ingen gräns på 9000:-
Och detta gör du i bokföringen. Man lägger in en post 5618 Debit : xxx:- Kredit 2018 xxx:- och bifogar körjournalen som verifikat. Lämpligen månadsvis. Och man bokför 18:50 per mil

Vad är då resor i tjänsten. Ja har man kontoret hemma så lär det bli allt som har med företaget att göra.
Har man ett kontor på stan.
Resa från hemmet till kontoret (och vv): ej tjänsteresa.
Resa från hemmet till kund (eller vv): tjänsteresa
Resa från hemmet till kontoret via exempelvis posten för att utföra tjänstesaker (eller vv): tjänsteresa.
Resa från kontoret till kund (eller vv): tjänsteresa.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2010-09-22, kl 16:54

username

Frank
Oliver

Tack för svaret Hans, glasklar information :-)
Meningen med ersättning för tjänsteresor är väl att det på något sätt ska gå jämt upp, att man inte förlorar på att använda bilen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat