Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Karensdagar som påverkar egenavgiften

Inlägg 1 av 3

2010-09-20, kl 04:18

username

Frank
Oliver

Karensdagar som påverkar egenavgiften

Jag har fast anställning och tänker nu starta upp enskild firma och kommer då att ha A och F-skatt.
Frågan jag ställer mig angående egenavgiften är att denna avgift kan bli mindre beroende på hur många karensdagar man väljer.
Väljer jag 30 karensdagar så blir egenavgiften endast 28,09 procent mot den högsta på 30,71 procent.
Det borde väl vara rätt av mig att ta 30 karensdagar i den enskilda firman eftersom jag ändå bara har 1 karensdag genom mitt vanliga arbete och får min eventuella sjuklön därifrån.
Jag har ingen avsikt att ta ut sjukersättning från firman utan endast genom mitt vanliga arbete om jag blir sjuk.
Och det borde väl gå eller???
Några som har synpunkter på detta, som själva har A och F-skatt?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2010-09-20, kl 09:25

hfohrman

hfohrman

Du är ju helt rätt ute. Dock från 1 juli gäller nya karensdagar (7-90 dagar) och %.

Sedan är det ju så att din sjukpenning beror på din SGI. Och din SGI sätts ju av dina inkomster. SÅ har du ett jobb med bra lön och max SGI så finns det ju ingen anledning att ha annat än 90 dagar i karens för företaget och därmed spara skatt.

Om du däremot kanske har 250 000 som SGI för ditt jobb och ex 100 000:- för företaget så får du ju beakta risken att förlora pengar vid långvarg sjukdom. Har du ex 90 dagars karens så ger ditt arbete dig sjuklön 14 dagar. Sedan FK enligt inkomsten 250 000:- från dag 14 till 90. Och sedan får du enligt 350 000:- från dag 90.

Så ja det är alltid som det brukar. Det beror på förutsättningarna och vilken risk man är benägen att ta. Du sänker egenavg med 0,54% genom att välja 90 dagar istället för 7.

hf

Från skatteverkets hemsida

Egenavgifterna sänks den 1 juli 2010 till 28,97 % (sjukförsäkringsavgiften sänks från 6,78 % till 6,04 %). Första halvåret 2010 uppgår egenavgifterna till 29,71 %.

Sänkningen beror på att den grundläggande karenstiden i sjukförsäkringen ändras från en till sju dagar.

Företagaren kan välja en längre karenstid, vilket innebär att sjukförsäkringsavgiften ändras till
5,94 % vid 14 dagar
5,78 % vid 30 dagar (5,95 % första halvåret 2010)
5,60 % vid 60 dagar och
5,48 % vid 90 dagar.

Dom nya reglerna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2010-09-20, kl 23:17

username

Frank
Oliver

Jag har en årsinkomst på ungefär 330.000 kronor så det borde väl maxa.
Man lär väl åka på att betala statlig inkomstskatt också, men jag kommer att använda min privata bil väldigt mycket så allt över 9000 kronor kan man ju dra av i deklarationen.
Det kan bli åtskilliga tusenlappar i lägre skatt enligt mina preliminära beräkningar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat