Inlägg 2 av
7
2004-11-20, kl 17:17
larsarenander
Inlägg: 1436
Vad du får dra av innan företagsstart är konsultationskostnader, förbruknings-kostnader-förbrukningsinventarier, telefonkostnader och kontorskostnader. Detta gäller momsen varorna är naturligtvis också avdragsbara men vänta med maskininköpet tills företaget är inregistreat. Skulle du behöva mer konkreta råd velket aldrig är fel kan du vända dig direkt till mig [email protected]
Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning
[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
7
2004-11-21, kl 23:13
larsarenander
Inlägg: 1436
Ja, företaget köper maskinen av dig. Värdet beror naturligtvis på när den är inköpt men då räknas hela summan in inklusive moms. Är det en gammal maskin kan man ta en värderingsman som är utsedd av kammarkollegiet men en sådan person är inte gratis så det beror på värdet av maskinen. Det är flera faktorer som spelar in hur man gör. Detta var bara kortfattat.
Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning
[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 6 av
7
2004-11-22, kl 17:38
larsarenander
Inlägg: 1436
Ja du är ute och cyklar. Momsen på dessa inventarier kan du inte dra av. Jag kanske var otydlig. Se det som ett helhetsbelopp. Du kan ju dra av hur mycket som helst för maskinen, men du lär få skattemyndigheten på dig och det är kanske inte så kul.
Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning
[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat