Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur mycket pengar får man ha från början?

Inlägg 1 av 4

2010-08-10, kl 21:28

username

Sara
Östling

Inlägg: 5

Hur mycket pengar får man ha från början?

Jag har ju tänkt starta eget.
Men funderar på hur mycket pengar man behöver från början?
Tänkte göra inköp av varor för ca 8-10.000.
Hur mycket mer kan man behöva upp till, innan det rullar på lite? lika mycket? Inga lok eller personalkostnader.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2010-08-10, kl 21:45

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

Kul att du tänker starta eget. Att svara på hur mycket pengar man behöver ha för att dra igång en verksamhet är svårt att svara på utan att veta vad du skall sälja eller hur du tänker dig din entré inom entreprenörskapet. Det blir lite som att fråga efter hur långt ett snöre är?.

Givet att du inga andra kostnader har och kan omsätta ditt varulager utan andra kostnader så räcker 10 000:-, men om du vill ha en annons i en tidning, eller delta på en mässa eller andra aktiviteter som innebär kostnader så behöver du åtminstone ha en plan för hur du skall finansiera detta..

Ett alternativ är att stoppa in det i reda kontanter vid start, ett annat alternativ är att ha ett jobb vid sidan av och finansiera företagsstarten initialt med inkomsterna från jobbet..

Men börja med att fundera på exakt vad du vill göra de första 6 månaderna, hur vill du sälja. hur vill du marknadsföra, vad vill du köpa in. och försök att göra en liten budget för utgifter och intäkter. Då får du en bild av hur mycket du kommer att behöva i alla fall..

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2010-08-10, kl 21:56

username

Sara
Östling

Inlägg: 5

Jag har tänkt öppna webbshop med barnkläder och smycken. Och jobba vid sidan av så där får jag in pengar. Detta vill jag enbart göra för det är roligt.
Mkt marknadsföring kommer jag göra via forum för barn, facebook och blogg. Nätbaserat så det kommer inte kosta mycket.
För när varulagret töms, har jag ju tänkt fylla på med mer undertiden, men sälja 1 tröja kan köpa in 2 tänker jag.
Jag e så dålig på just budget, finns det någon bra kurs man kan läsa? Har beställt lite böcker på biblioteket, men dom har inte kommit än.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2010-08-10, kl 22:32

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

Budget är i sig ganska enkelt, om det finns några kurser vet jag egentligen inte. Eller rättare sagt, visst finns det kurser, men ingen jag känner till och därför kan rekommendera.

Men tänk enkelt, då brukar det blir bra. Men du kan på ett enkelt sätt göra så här. Välj en period t.ex. 6 månader, 9 månader, 12 månader. skriv upp alla månader och gör en kolumn för alla kostnader, och en kolumn för intäkterna..

Första månaden kommer du givetvis ha relativt höga kostnader, med webshopp. domänadress, webhotell och andra tjänster som inte är direkt inkomstbringande samt inköp till lager. skriv upp vad de skulle kosta. Fundera också på om du kommer hinna sälja något månad 1. då kan det t.ex. se ut så här.

September kostnader
Webbhotell: 500:-
Domän: 100:-
Övrigt: 1500:-
Lager 8000:-
Total: 10 100:-

September intäkter
Kläder: 2500:-
Barn: 1000:-
Total: 3500:-

September total: -6 600 kr

Sen är det bara att fundera så för hela perioden och sen se hur ditt behov ser ut. Det går givetvis att göra det krångligare och mer formellt, men det här räcker gott och väl om det är för eget behov..

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat