Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Er åsikt - fråga angående kundkredit

Inlägg 1 av 3

2010-07-30, kl 20:13

username

Sanna
Johansson

Er åsikt - fråga angående kundkredit

Hej!

Jag är helt ny på forumet, så förlåt om jag postar i fel avdelning. :) Det kanske hör hemma i e-handelsforumet, men det är ju inte en fråga om just det, så... Äh blir det fel så blir det.. ;)

Jag vill gärna ha lite åsikter angående en kreditfråga för en kund.

Lite bakgrund:
Jag har precis startat eget, och driver sedan någon månad tillbaka en webbutik med inriktning på hundprodukter. Hundvärlden är ganska stor, men rykten sprids som löpeld, både bra och dåliga... Jag har som mål att sälja produkter till bra priser, men framför allt ha bra service!

För några veckor sedan fick jag en beställning på ca 600 kr. Kunden ville betala på faktura, och fick därmed varorna skickade innan betalningen gjordes. Förfallodagen är imorgon, den 31:e juli. Nu, för någon timme sedan fick jag ett sms av kunden som skrev att h*n har ont om pengar just nu, och därför undrar om betalningen kan vänta 20 dagar till.

Nu är min fråga, hur hade ni ställt er till detta? Mitt företag är helt nystartat och har definitivt en massa hål att stoppa pengarna i.. Å andra sidan är 600 kr inte någon förmögenhet. Jag har privata (spar)pengar att ta av, men jag vill plocka så lite som möjligt av dem.

Några dagar hade väl varit en sak, men 20? Jag kan visst vänta, men jag vill ju inte att det ska upprepas. Om en kund får göra det, hur kan jag då neka nästa? Eller ska jag ta ut en extra avgift för det? Jag vill ju inte verka snål eller girig, men samtidigt kanske jag har mer att förlora på att ge med mig?

Förlåt om det är en konstig eller dum fråga, men jag är som sagt helt ny på denna biten och vet inte riktigt hur jag ska hantera det... Och om någon undrar, det står klart och tydligt hur lång tid man har på sig att betala i villkoren på min hemsida, och jag lade dessutom till några dagar för säkerhets skull...

Mvh Sanna

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2010-08-01, kl 02:58

Badass

Badass

Jag tycker du borde hålla dig till den tid som står på fakturan, vill kunden ha mer tid på sig borde du lägga på en "förseningsavgift".

Andreas Svedjehed

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2010-08-01, kl 10:31

paulsson

paulsson

Moderator

Att få in sina pengar i tid är viktigt för alla bolag, både små som stora, så du bör försöka få in dom så snabbt som möjligt. Du driver ju ingen bankverksamhet. Förslagsvis så skriver du tydligt ut på fakturorna att du lägger till en påminnelseavgift på 50 kr samt dröjsmålsränta. Detta är inget du blir rik på, utan förhoppningsvis ska det täcka den extra administration som uppstår för dig.

Dom flesta betalar i tid när dom vet att det annars kostar dom extra, så om kunden inte redan betalat så meddela honom att det är okej att betala lite senare men han kommer bli debiterad dröjsmålsränta, det kanske gör att han ångrar sig och prioriterar din betalning före något annat inköp han gjort. Och du, glöm inte att det är lättare att behålla gamla kunder, än att hitta nya, men en kund som inte betalar är ju en förlustaffär.

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat