Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Avsluta med underskott???

Inlägg 1 av 4

2010-06-30, kl 08:53

tuvstarr

tuvstarr

Hejhej!

Jag har valt att avsluta min enskilda firma. Jag gjorde det med underskott och undrar hur jag nu ska avsluta det på rätt sätt. Lån och liknande betalar jag ju nu ur egen privat ficka.

Har avregistrerat företaget, moms och f-skattsedel. Vad ska jag mer göra än att deklarera nästa år?

/s

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2010-06-30, kl 19:00

Ulf Erik

Ulf Erik

70 % av det kvarvarande underskottet för 2010 får du användning för som ett avdrag vid kapitalbeskattningen (som ett ränteavdrag) för 2011.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2010-07-01, kl 23:51

tuvstarr

tuvstarr

men hur gör jag nu för att bli helt "fri"? på deklarationen så står det ju nu hur mycket underskottet är. det har jag ju börjat betala av ur egen ficka, så det minskas ju hela tiden. hur ändrar jag det i deklarationen nästa år? för jag vill ju att det ska nollas där, så att det bara hamnar bland mina privata lån.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2010-07-02, kl 11:08

Ulf Erik

Ulf Erik

Om du tittar på sidan 2 NE blanketten så finns där en ruta (höger kolumn på slutet) som heter R46. Där fyller du i det belopp som motsvarar det sparade underskottet. Resultatet på NE blanketten ruta R47 blir då 0.

70 % av detta belopp kan du använda som ett avdrag i inkomstslaget kapital (ruta 83). Är avdraget stort har man rätt att fördela det över 3 år.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat