Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Studieböcker?

Inlägg 1 av 2

2010-06-12, kl 05:40

gregor

gregor

Inlägg: 5

Studieböcker?

Jag har studerat lite högskolekurser och jag har köpt böcker för totalt 2000 kr. Är det något som jag kan dra som kostnader på företaget?

Jag förstår att man i normala fall inte kan det. Men dessa böcker använder jag för att utveckla mitt företag...erbjuda fler tjänster. Dessutom använder jag dessa böcker som referens böcker i mitt företag. Hur ser ni på saken? Syftet med böckerna var ju att köpa dem så att jag utvecklar min kompetens.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2010-06-14, kl 11:52

username

Emil
Carlsson

Inlägg: 1

Jahaja, kan du bevisa det, säger skattmasen. Men kan du visa att du verkligen behöver böckerna för specifika uppdrag i ditt företag genom exempel på faktureringar etc så kan du ta in dem. Ex. jurister behöver ju lagböcker, webbdesigner behöver referenslitteratur om webbdesign, programmerare behöver böcker om programmering. Man kan inte hålla allt i huvudet. Väljer du att ta in dem i firman så måste du nog kunna bevisa att du behöver dem för att kunna utföra uppdrag - "inspiration" är lite svagt argument - likaså "vidareutbildning". Men en del tar regelbundet in ex. "inspirationsresor" etc i sina firmor men de gör det då på egen risk. Alltså förbered innan de knackar på din dörr... Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat