Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Royaltix AS

Inlägg 1 av 3

2008-09-11, kl 19:26

username

magnus
johansson

Inlägg: 27

Royaltix AS

Det hela började med att jag blev kontaktad av en säljare för företaget Royaltix AS. Royaltix AS ville att jag skulle vara med i deras utskick till nystartade företag och för det skulle jag då betala 6.900:- och detta var då endast portot som skulle betalas.
Jag fick göra, skicka material till Norge om 100st. Ok SO far so good.

Jag skriver på ett avtal som gör att Royaltix AS skall skicka till 100 nystartade företag i månaden. MEN första månaden skickar dom endast till 78 st så jag vill dra mig ur och säger upp avtalet med Royaltix AS då dom inte kunde hålla ett avtal.

Royaltix AS har från 2007 skickat faktura efter faktura från både Lindorff i Norge och i Sverige på olika belopp och med faktura nummer jag aldrig sett.

Har någon mer stött på detta företag?
Vad kan jag göra?

Hjälp

Magnus

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2008-09-12, kl 08:38

PerÖberg

PerÖberg

Inlägg: 1918

svar UPA:
1. Dels finns ett antal företag som är ren bluff. Skickar bluffakturor mm. Men din beskrivning tyder på att detta inte är fallet eftersom de gjort 78 utskick.

2. Som konsument, alltså privatperson, har du massor med rättigheter som du INTE har som företagre. Avtal gäller. Har du signerat så har du och då är frågan VAD exakt står det i avtalet.

3. 78 är inte 100 om nu 100 står i avtalet. Då är nästa fråga hur avtalet reglerar en sådan händelse. Om ena parten inte fullgör sin del. Utan att se avtalets text i denna del kan man inget säga. Sedan kan de möjligen hävda rätten att de skall ha betalt 78% eftersom de fullgjort 78% av avtalet.
 
4.Saknas avtalstext om detta, att ena parten inte fullgör sin del, så blir frågan lite mer delikat. Men jag säger att du borde kunna skicka ett rekommenderat brev med mottagarbevis som säger upp avtalet med omedlebar verkan med hänvisning till att de inte hållit sin del av avtalet. Men man bör kolla vad som sägs om avtalslängd och uppsägning av avtalet också innan man uttalar sig tvärsäkert om detta.

5. Är frågan fortfarande oklar, eller om din motpart inte accepterar det du säger, ja då finns bara två alternativ:

6. Att anlita en advokat (och ev. bör advokaten och inte du skicka det brevet jag nämner ovan om uppsägning så det är korrekt skrivet). ELLER: Bita i sura äpplet och konstatera att det är inte värt att kosta på sig detta problem eftersom det gäller såpass lite pengar - om det nu är så (Att bråka om några hundralappar genom att betala advokatkostnader för tusentals kronor ... well.)

Du kan ju teoretiskt vägra betala fakturan eftersom de inte levererat. Då kan de gå till inkasso och du måste då försvara dig med att de inte levererat men den vägen kan också leda till samma sak att du måste skaffa advokat förr eller senare mm.  Och det är bättre att du är offensiv och säger upp avtalet än deffensiv och väntar tills du får betalningsanmärkningar.

Har du en företagsförsäkring kan den ev. täcka del av de juridiska kostnaderna men självrisken brukar vara hög.

Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2010-06-09, kl 09:42

username

magnus
johansson

Inlägg: 27

^^

Inläggets betyg
Svara Svara med citat