Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Kund som vägrar betala faktureringsavgiften?

Inlägg 1 av 7

2009-06-01, kl 23:00

username

Cina
LN

Inlägg: 18

Kund som vägrar betala faktureringsavgiften?

Hej!Jag har en kund som mejlade följande till mig idag:Jag har betalt XXX:- för faktura XXX, jag har alltså dragit av 29:- i faktureringsavgift då det inte avtalats oss emellan.Till saken hör att kunden den 16 april 2009 beställde kataloger från oss i vilka våra köpvillkor kan läsas. Där kan kunden bl a läsa följande: Vi bifogar fakturan med e-post för att skona miljön. Vill du att vi skickar med vanlig post så kan du begära detta. Tala då om vart fakturan ska skickas. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr samt dröjsmålsränta. Eventuella invändningar mot ordern göres inom 5 dagar. Faktureringsavgift på 29 kr tillkommer.Kunden ringde sedan till oss den 20 maj och beställde lite varor. Varorna levererades snabbt till kunden och faktureringsavgift fanns med på fakturan.Skulle jag ha upplyst kunden i telefon om att det tillkommer en faktureringsavgift trots att kunden sedan tidigare fått våra kataloger och alltså hade haft chans att läsa våra köpvillkor innan beställning?Ska jag acceptera och ge kunden rätt eller ska jag kräva in avgiften?Kan någon här ge mig ett gott råd ang. detta så blir jag glad!MvhCina

Cina

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2009-06-24, kl 17:20

username

Ensio
Puronranta

Inlägg: 3

Lagen säger att om det är avtalat att det ska tillkomma faktureringsavgift så ska denna betalas. Dessa villkor för faktureringsavgift etc. måste vara tydliga. Men står det på offert (eller liknande) ska det betalas.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2009-12-01, kl 10:59

bizzniz

bizzniz

Inlägg: 36

Man kan ju också svälja förtreten och strunta i det och hellre svartlista kunden.
Fäör kunden tycker säkert han/hon är väldigt klurig och duktig och återkommer säkert. då är det bara att neka at sälja och svara att kunden har en ouppklarad affär.

***DEN NYA EKONOMIN***
Ekonomin, Jobb och företagande tar sig nya former och vi måste hänga med. Här får ni tips och trix. Gilla, dela denna gärna. :-)
https://www.facebook.com/dennyaekonomin/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2010-06-02, kl 10:58

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 12

Här gäller det att känna efter på kunden om den tänker stanna kvar som kund eller inte. Det första jag hade gjort är att hänvisa till avtalsvillkoren. Om kund efter det är fotfarande envis med att betala fakt.avg hade jag sagt ok, låt gå men inte gått vidare med detta. Det man får tänka på är vad det egentligen är som kostar. Är det 29kr på faktura avg. Är det tiden för hänvisning till avtalsvillkor eller behålla/förneka kund i framtida ärenden.

Det är upp till dig hur du ser på saken, vad du vill förlora. För oavsett vad du än bestämmer dig för så förlorar du något, tid, faktura avgift, kund. Vad är mest värt att förlora?

Lycka till med kunden!

En bra chef är inte bra på att bestämma, utan bra på att kommunicera och vägleda. / Johan von Schlanbusch

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2010-06-02, kl 11:45

username

Cina
LN

Inlägg: 18

Hejsan Johan och tack för ditt svar. Jag gjorde som så att jag skippade faktureringskostnaden och skrev in det tydligare i våra köpvillkor. Har inte haft några problem sen dess;-)

Cina

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2010-06-02, kl 11:58

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 12

Hej Cina.
Jag tycker du gjorde helt rätt där.
Lycka till i framtiden! :)

En bra chef är inte bra på att bestämma, utan bra på att kommunicera och vägleda. / Johan von Schlanbusch

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2010-06-02, kl 12:56

username

Cina
LN

Inlägg: 18

Tack Johan! Lycka till med ditt också;-)

Cina

Inläggets betyg
Svara Svara med citat