Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföringsfråga / periodisering

Inlägg 1 av 3

2004-11-17, kl 18:26

username

Joakim
Gunnarsson

Bokföringsfråga / periodisering

Hej!

Jag har hyrt en postbox till min enskilda firma och har lite frågor om hur jag ska bokföra kostnaden. Jag betalde i förskott en årshyra samt deposition för nyckeln

Ska jag periodisera kostnaden för hyran och i så fall, vilka konton? Vad händer med momsen? Kan jag dra hela momsen nu?

Depositionsavgiften bör väl räknas som en fodring på boxföretaget? Konto 1383 antar jag?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2004-11-17, kl 19:26

foretagande

foretagande

Man brukar ha ett belopp på 500:- som riktmärke i lite mindre bolag för om periodisering ska göras eller inte. Boka in hela kostnaden från början som en vanlig kostnad (momsen lyfter du direkt den har inget med periodiseringen att göra). När det är dags för att göra bokslut så går man igenom de kostnadsposter som kan innehålla periodiseringar. Det kan vara hyror, försäkringar, leasingavgifter och som i ditt fall hyra för postboxen. Titta på fakturan vilken period du betalt för ex nov 2004-okt 2005. Dela beloppet med 12 för att få fram månadskostnaden och multiplicera sedan med 10 (jan-okt) för att få fram det beloppet som egentligen inte är en kostnad för 2004 utan för 2005. Kreditera det konto du från början bokade kostnaden på och debitera istället 1700 Interima fordringar med samma belopp. Om du inte avslutar bokföringen med ett bokslut utan deklarerar på N1 så ska du inte göra något av detta i bokföringen för då blir det fel, den justeringen ska istället göras i deklarationsblanketten.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2004-11-17, kl 20:27

username

Joakim
Gunnarsson

Tack för hjälpen, Karin! Jag avslutar inte med bokslut så jag bokar upp det här som vanligt och fixar justeringen i deklarationen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat