Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Hur få in en maskin i firman?

Inlägg 1 av 2

2010-03-02, kl 07:11

username

Patrik
Nilsson

Inlägg: 8

Hur få in en maskin i firman?

Hej.

Jag har en fråga. Jag ska starta upp en enskild firma i dagarna här. Men jag har ett litet problem som jag inte vet hur jag ska lösa. För ca 2 år sedan så tänkte jag starta upp denna verksamhet men ett annat jobb kom ivägen och det blev liggande på is. Jag handlade dock in en maskin för 75,000kr som skulle användas i verksamheten. Jag tog ett privat lån för att köpa maskinen. Jag har under dessa 2 år betalat av på lånet men har lån kvar på den.

Så nu till min fråga. Hur får jag in denna maskin i firman? Jag har inte någon lust längre att betala med mina pengar för något som är tänkt till min verksamhet. Jag förstår att jag inte kan hantera momsen på den men kan tex firman hyra maskinen från mig? Eller vad finns det för alternativ?

Tacksam för svar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2010-03-17, kl 10:53

TryckExperten

TryckExperten

Inlägg: 44

Borde bara vara att ta in den i verksamheten. Du drar av den på inventarier. Upp till 21000 får du dra av direkt. Har inte exakt koll på hur det funkar med värdeminskningen under 2 år. Tror inte du får dra momsen heller.

Daniel Klasson
SportStuff.se
-Sportkläder med logotryck.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat