Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Friskriva sig från ev bortslarvad paket

Inlägg 1 av 5

2010-03-09, kl 10:09

username

Medlem
#51108

Inlägg: 37

Friskriva sig från ev bortslarvad paket

Jag har sett att webb butikerna börjat friskriva sig om paketen kommer bort i posthanteringen genom att låta kunderna välja genom att betala en dyrare frakt och få kollinummer eller ta billigare frakt utan kollinummer men då får kunden själv skylla sig själv om det inte kommer fram.
Någon som vet om detta är OK och lagligt att göra.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2010-03-09, kl 10:23

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

Jag är inte helt säker på om det är juridiskt riktigt. Det som reglerar risk och avlämnande för konsumentförsäljning regleras i konsumentköplagen. 6§ reglerar avlämnandet, där det står att varan anses överlämnad när varan kommit i köparens besittning, vilket den inte gör under frakten. i 8§ står det även att risken övergår när varan anses överlämnad.

Jag tolkar dessa två som att ett upplägg likt det du beskriver inte är giltigt. Konsumentköplagen har inte samma utrymme som t.ex. köplagen att avtala bort olika paragrafer.

Jag är dock inte säker, utan det är min tolkning av lagen med den kunskap om lagarna jag har.

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2010-04-16, kl 22:40

Sellmedia

Sellmedia

Inlägg: 66

Det är inte ett seriöst betende. Paket som inte kommer fram till mottagaren kan reklameras hos posten som försäkrar tex postpaket (billigaste paketbefodran) upp till 50.000. Att friskriva sig utifrån att paketen inte kommer fram handlar i det här fallet om att blåsa folk på extra fraktavgift...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2010-04-17, kl 09:34

username

Medlem
#51108

Inlägg: 37

Jag kanske skrev lite slarvigt då jag skrev paket.
Alla paket man skickar med posten har ju kollinummer och är försäkrade. Vad jag menar är brev.
Det finns de webbshopar som friskriver sig sitt ansvar genom att låta kunden själv välja att betala för ex rekommenderad eller paket och därmed få kollinummer= dyrare frakten eller att ta den billigare frakten som ett normalt brev kanske kostar men då skulle kunden få skylla sig själv om det inte kommer fram.
Borde väl inte vara lagligt att göra så eftersom det alltid är en företagares skyldighet att se till att kunderna får sina varor.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2010-04-17, kl 10:20

Sellmedia

Sellmedia

Inlägg: 66

Aha, då är jag med - Nej tyvärr stämmer det inte riktigt. Företagets skyldighet "upphör" ju där posten tar vid. Posten har då åtagit sig att utföra tjänsten så det blir dessvärre en lätt knivig situation om ett brev försvinner. Är innehållet någorlunda värdefullt bör man inte erbjuda annat än REK så att det går att spåra, men ärligt talat så har jag aldrig (!) varit med om att brev förvunnit helt och hållet (Jag har kört postorder i över 20 år). Vi märker upp breven ordentligt med avsändare på baksidan så att vi får tillbaka dem om det skulle vara så att beställaren uppgivit något fel i adressen eller om vi missat något själva.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat