Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Moms på att hyra ut hus?

Inlägg 1 av 4

2010-01-22, kl 19:22

username

Malin
Johansson

Moms på att hyra ut hus?

Hej!
Jag är på väg att starta eget och mest troligen ett aktiebolag. Jag har alltså en fastighet som jag ska hyra ut som aktiebolag. Är det moms på hyran jag får in av gästerna? Och vad är sen skatten på att hyra ut fastigheter?

Har läst någonstans att det kan vara sämre att ha som aktiebolag om det har ned fastigheter att göra.. Någon som vet?

Tacksam för svar =)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2010-01-22, kl 19:33

Ulf Erik

Ulf Erik

Det är ingen moms på bostadshyra men kan vara det på lokaler.

I allmänhet är kapitalskatten vid en försäljning lägre om man äger fastigheten som privatperson (27 %) än om den ägs av ett AB (bolagskatt 23,6 % + skatt på utdelning 20-53 %).

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2010-01-23, kl 14:01

username

Malin
Johansson

Tack för svaret. Jag har hyrt ut huset som privatperson nu i ca 1 år. Men efter 2 år måste man ha huset som näringsverksamhet. Kan jag ev sälja huset till ett AB som jag registrerar? Och kan jag sälja den då för marknadsvärdet och ta lån på det som AB, och så får jag som privatperson vinsten av försäljningen (har betalat bort nästan alla lån på den därav en vinst ifall den säljs för marknadsvärde)
För det känns konstigt att starta ett AB med en fastighet som jag som privatperson äger. Så det känn mer logiskt att sälja till AB.. Hoppas du förstår hur jag menar.

Hm, det är väldigt mycket att lära sig. Men jag måste kolla upp så mycket som möjligt så jag vet om det ska vara AB eller inte.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2010-01-23, kl 14:53

Ulf Erik

Ulf Erik

Varför inte fortsätta att äga fastigheten privat och redovisa inkomster och utgifter som enskild näringsverksamhet?

Du behöver bara göra en skatte- och avgiftsanmälan till Skatteverket, sköta bokföringen och lämna en NE blankett som bilaga till din vanliga inkomstdeklaration.

Länk till ett annat forum där skatteproblem diskuteras:

http://www.skatter.se/index.php?q=node/832

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat