Inlägg 2 av
9
2010-02-24, kl 18:24
PerÖberg
Inlägg: 1918
Jag har fabrik i Indien som kan tillverka dom. Maila på [email protected]
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 3 av
9
2010-04-19, kl 10:34
Rasmus
Orsén
Inlägg: 61
Ja det är en sak att ha fabrik, men är det det billigaste alternativet. Indien har visserligen ofta förmånliga priser men för att säkerställa tillverknings-och leveranskostnader bör man anlita någon som kan analysera marknaden och hitta det mest prisvärda alternativet. Swedish Export Service har kontakter i Indien, Kina och många europeiska länder. Dessutom har vi specifik kompetens i hur man navigerar på marknaden. Är du intresserad av att få det lägsta priset så skicka ett privat meddelande via min profil.
Rasmus Orsén, Export Manager
Swedish Export Service
Telefon: 018-4106967 / 0762833476
[email protected]
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
9
2010-04-19, kl 16:28
PerÖberg
Inlägg: 1918
Rasmus:
1. Det finns en oskriven regel att man inte hoppar på varandra på forumen - om man inte har stark orsak att misstänka att någons råd kan vilseleda!!! Finns inget sådant i detta fall så du bryter mot etikreglerna. Hade du skrivit: "Jag kan erbjuda ..." ¨så var det OK. Men du skriver att ha en fabrik inte är värt något om man inte analyserar ...
2. Så jag gick självfallet in på din sida för att se vad du har att erbjuda. Där står i princip INGWENTING. En person, statestik som är ointresant i sammanhanget, osv. Jag skulle snarare ifrågasätta vilka analyser DU kan göra som är värda något.
3. Alexandra skriver: "Har en butik på nätet där jag säljer festartiklar för barn och vuxna." Och hennes onlinebutik ser helt OK ut - men uppenbart handlar det om en företagare i början av sin kariär som ännu inte handlar STORA volymer. Skall man ha SMÅ eller medelstora volymer så har man inte nytta av prisoptimering eftersom de flesta som verkligen kan ge låga priser vill ha beställningar på minst en container. Vad man behöver är istället något som i verkligehten FUNGERAR.
4. Jag har 25 års erfaranhet av Indien. Jag har hjälpt företag som Volvo. Trelleborg, Electrolux, Esselte, osv. men mest mindre och medelstora företag. Hur ser din meritlista ut Rasmus?
5. Jag har hållt på med bl.a kläder i snart 20 års tid. På olika vis, och tillverkning i 3 år.
6. Du sitter i Sverige, jag sitter i Indien.
7. Att ha "kontakter" i ett land som Indien är värt i princip NOLL om man inte har en viss nivå på dessa kontakter plus rätt erfarenhet. Finns hundratusentals med Indier osv som påstår att de kan en massa saker men som antingen är ute för att luras eller hör till de jag kallar "vill men kan inte". De skriver brev till stora företag, de har hemsidor, de ... Jag vet många som säger "aldrig mer Indien" efter att ha gjort misstaget att de provade själva. Och jag får ca ett E-mail i månaden från svenska nyföretagare som blivit blåsta och vill ha hjälp. Till och med dom som förlorat hus och hem på kuppen. Det är otroligt lätt att hitta en kontakt i Indien och ge den till någon efter löften om bra priser. Men ... ofta går det käpprätt åt skogen - om man inte vet vad man sysslar med.
8 Alexandra vill ha snygga klänningar, troligen i mindre antal. Mycket få fabriker som klarar den kombinationen. De flesta kan antingen klara i stora mängder, eller så kan de klara små mängder men det blir inte snyggt.
9 Att kunna hantera sin beställning på svenska underlättar mycket. Ingenting är enkelt. Ingenting är riskfritt (som nu med isländskt moln som stoppar flygfrakten), men man måste minimera riskerna. Ingen är perfekt, men till slut bör man yttra sig om det man kan. Och inte polimisera om man inte har anledning att tro att det finns något man verkligen måste varna för.
Ha det
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 5 av
9
2010-04-19, kl 22:47
Rasmus
Orsén
Inlägg: 61
God kväll!
Först måste jag säga att jag inte på något sätt har för avsikt att bryta mot några etikettregler och jag vill heller inte verka nonchalant eller inkompetent. Mycket kan misstolkas i skrift, vilket är en av nackdelarna med forum. Som tur är finns det också många fördelar.
Gällande diskussionen om tillverkning i Indien så kan man ju ha delade meningar i olika frågor och kritik kan man heller aldrig få för mycket av. Därför hoppas jag du mottager denna lika bra som jag tar till mig din.
Jag vill inte stå och predika som om jag kunde allt för ingen är perfekt. Dock kan jag med två utgångspunkter bedöma Indien som ett land där affärer kan vara både positivt och negativt. Jag, som har en gedigen utbildning i interkulturell kommunikation har lärt mig att på sikt avläsa och analysera andra affärskulturer. Indien har en tendens att dra ut på deadlines, vilket ofta skapar stora problem i företag. Vissa svenska företag hotas till och med av konkurs på grund av detta.
Min andra källa är mitt nätverk som sträcker sig av familjeföretag länkade mellan Sverige och Indien. Inom klädbranschen framför allt. Jag kan väl inte påstå att jag har några direkta negativa erfarenheter från denna del men är ändå försiktig med tanke på vad man ser i den svenska affärsekonomin.
Du frågade om min erfarenhet också. Ja det är väl ganska uppenbart att jag som inte fyllt 30 ens har lika mycket erfarenhet som du. Men jag anser mig ändå vara en världsvan och affärskunnig person. Jag har jobbat med försäljning ända sedan jag slutade gymnasiet fram tills det att jag började studera Export och internationell handel på Stockholms Internationella Handelsskola. Dessutom har jag rest i över 20 länder och tagit intryck av fler kulturer än jag kan minnas. Redan i tidig tonårsålder började min säljinspiration då jag sedan dess haft en rad mentorer inom området.
Hörs!
Rasmus Orsén, Export Manager
Swedish Export Service
Telefon: 018-4106967 / 0762833476
[email protected]
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 6 av
9
2010-04-20, kl 10:11
PerÖberg
Inlägg: 1918
OK bra
Indien har två svaga sidor om man inte hanldat med landet förut: Leveranstid och kvalitet. Problem finns dock med många länder, jag hörde nyligen om ett företag som beställt vita T-tröjor från Kina men när det vita tyget tog slut fortsatte man med att tillverka gröna T-tröjor istället eftersom man hade grönt tyg i lager och skickade dom. Det är därför man behöver någon som kan hjälpa.
Indien starka sida är mindra mängder, när man inte vill ha en full container - likaså är man stark på produkter som tillverkas med stort inslag av manuellt arbete - allt från möbler till smycken.
Rekommenderar att du förbättrar din hemsida Rasmus.
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 7 av
9
2010-04-20, kl 13:34
Rasmus
Orsén
Inlägg: 61
Jag skall ta till mig vad du kommenterat då kritiken är mycket uppskattad, men du får gärna utveckla vad du menar med "förbättra hemsida".
Rasmus Orsén, Export Manager
Swedish Export Service
Telefon: 018-4106967 / 0762833476
[email protected]
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 8 av
9
2010-04-20, kl 14:09
PerÖberg
Inlägg: 1918
Din hemsida Rasmus
-About: Borde finnas mer fakta om dig.
-Allmänt: En massa info om svensk handel. Mindre viktigt om du vill sälja tjänster. Men några sidor om vad du ERBJUDER, vad du kan GÖRA. Gärna exempel.
-Och ett förfrågansformulär där man fyller i sin förfrågan, skulle göra det hela mer effektivt.
Per
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 9 av
9
2010-04-20, kl 20:28
Rasmus
Orsén
Inlägg: 61
Nu finns info om mig, se här...tror du det räcker?
http://swedishexportservice.com/page005.html
Vad det gäller det där med förfråganformulär har jag haft svårt att hitta någon site där man kan fixa det gratis. Gjorde det via bravenet men då tillkommer en massa reklam när kunden skickat. Har du några alternativa tips? Länken nedan går till min nuvarande frågeformulär. Prova själv genom att klicka på submit.
http://swedishexportservice.com/page_1268774325060.html
Rasmus Orsén, Export Manager
Swedish Export Service
Telefon: 018-4106967 / 0762833476
[email protected]
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat