Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Deklarera med FA-skatt

Inlägg 1 av 10

2009-12-14, kl 11:09

hellen

hellen

Inlägg: 20

Deklarera med FA-skatt

Snart är det dags för deklaration och jag har en massa frågetecken. Jag har en månatlig lön samtidigt som jag startat enskild firma. Jag har använt en massa pengar från min beskattade inkomst till att köpa in material mm till företaget. Ska jag göra en deklaration för "mig själv" samt en deklaration för företaaget? Var någonstans tar jag upp kostnadaerna jag haft för själva uppstarten? Det borde väl vara på min privata deklaration för jag vill inte betala skatt ytterligare en gång på detta. Någon som har koll på allt detta?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2009-12-14, kl 13:16

Illvillja

Illvillja

Inlägg: 55

Utgifterna du har för din enskilda firma ska du självklart bokföra i firman. Om du köpt dem för egna pengar så bokför du dem som "egen insättning" istället för att belasta företagets kassa eller bankkonton. Du kommer deklarera företagets resultat på en särskild blankett i deklarationen. Om du får ett negativt resultat på din firma i år tror jag att det kan kvittas mot din beskattade inkomst för att du inte ska bli dubbelt men är inte 100% säker.

Maximerar du intäkterna i ditt företag och din affärsidé? Låt mig och mitt företag hjälpa dig att bättre utnyttja potentialen och hitta nya inkomstvägar och effektivisera dem du redan har!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2009-12-14, kl 13:27

hellen

hellen

Inlägg: 20

Hej och tack för din information. Nu är jag lite mera klar på hur jag ska gå tillväga med deklarationen. Men ska jag inte ta upp något i min privata deklaration som gäller företaget? Eftersom jag bara varit igång några månader så kommer jag enbart att ha utgifter/kostnader och nästan inga intäkter. Hoppas då att det kvittas mot min egen deklaration. Annars blir det förlust.....

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 10

2009-12-14, kl 15:23

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Att deklarera en enskild firma ger sig oftast när man hittat alla blanketter.

Men gången är lite kort.
1 Företaget deklareras på blankett NE (och diverse hjälpblanketter).
2. Resultatet av NE förs över på INK1 (den normala deklarationen)

Sedan detta med hur man hanterar förlust. Det finns 2 sätt.
1. detta får endast göras dom 5 första åren av ett företag. Man tar upp företagets förlust som ett avdrag och minskar därmed skatten för annan inkomst.
2. Man sparar förlusten till nästa år.

Vid en snabb blick kanske alt 1 är lockande. Men då bör man vara medveten om följande.
Om du kvittar förlusten med annan inkomst slipper du a-skatt för denna inkomst.
Om du däremot sparar förlusten till nästa år och ditt företag då gör vinst minskas både a-skatten och egenavgifterna detta år.
Förlusten är med andra ord mer värd att kvitta senare företagsvinst.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2009-12-14, kl 15:32

hellen

hellen

Inlägg: 20

Tack Hans, nu börjar saker och ting att klarna. Men det återstår nog fortfarande några punkter tror jag. Men ibland brukar saker och ting klarna när man börjar ta tag i allt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2009-12-14, kl 19:15

Illvillja

Illvillja

Inlägg: 55

Jag e rädd för att det med deklarationen inte alltid blir klarare. Jag brukar tycka att jag har full koll på allting fram tills dess att man sitter med deklarationspapprena framför sig då man blir totalt förvirrad igen :)

Maximerar du intäkterna i ditt företag och din affärsidé? Låt mig och mitt företag hjälpa dig att bättre utnyttja potentialen och hitta nya inkomstvägar och effektivisera dem du redan har!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 10

2009-12-14, kl 19:30

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Därför brukar jag alltid i mars/april besöka skatteverkets deklarationsinfo som brukar ta 3-4 timmar. Då går det lättare.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2009-12-14, kl 20:18

hellen

hellen

Inlägg: 20

Ja, det är bra med deras informationstillfällen. men är det inte för sent då? ska väl göras i mars/apri - deklarationen alltså.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2009-12-14, kl 21:02

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Jo deklarationen skall ju in i början av maj så att gå i slutet av mars eller början av april passar ju bra då.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 10

2009-12-28, kl 23:03

leftie56

leftie56

Inlägg: 8

Du skall klart deklarera din enskilda firma för sig i särskild deklaration. Men du sa att du bara varit i gång en kort tid alltså inte hela året. Då hoppas jag att du har begärt förlängt räkenskapsår om du startat efter den 1 juli. Annars måste firman deklareras i år. Hur är det med dina momsredovisningar, var tredje månad eller i deklarationen? Har du någon bokföring själv eller via firma. Om du vill ha hjälp hör av dig till [email protected].

Inläggets betyg
Svara Svara med citat