Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Ett par frågor kring företagsregistreringen

Inlägg 1 av 2

2009-11-14, kl 00:38

echX

echX

Inlägg: 12

Ett par frågor kring företagsregistreringen

Har besökt bolagsverkets hemsida för att registrera ett enskilt bolag.

Jag ska starta upp ett deltidsföretag vid sidan om mitt arbete eftersom jag har en hel del fritid att slå ihjäl.

Men när det kommer till frågor som Nettoomsättning, Beskattningsunderlag och Momsfri försäljning börjar jag rynka på näsan lite...

Hur ska man veta det? Jag ska inte leva på detta företag, det ska vara en sidosyssla för att det är kul, för att jag är bra på det jag gör och för att få lite extra stålar i fickan (nej det konkurrerar garanterat inte med min arbetsgivares verksamhet). Men jag kan inte ens börja fantisera om hur mycket/lite pengar det skulle kunna röra sig om i intäkter. Det kan bli 450.000:- om det går bra, det kan bli 25:- om det går mindre bra :P

Jag har ju ändå inget att förlora på att försöka bortsett på ett startkapital på ett par 1000-lappar, och det kan jag leva med ;)

Tacksam för tips och idéer hur man ska tänka och resonera :)

There’s no sense crying over every mistake - You just keep on trying till you run out of cake (^^)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2009-12-17, kl 21:08

Turbo123

Turbo123

Inlägg: 43

Jag antar att du menar enskild firma, dvs. att du ska registrera dig som f-skattare.

Fyll i 0kr i förväntad omsättning, så kan du sedan justera efter några månader, hur mycket skatt du ska betala in. Ett tips är att gå till skattemyndigheten och fråga, så får du nog hjälp att fylla i blanketten.

Johan Kraner Åsedahl
Webbdesigner
www.kraner.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat