Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Webb & E-handel

Tillstånd för att sälja "licensierade" varor på nätet?

Inlägg 1 av 3

2009-10-28, kl 12:29

echX

echX

Inlägg: 12

Tillstånd för att sälja "licensierade" varor på nätet?

Hej,

Är helt galet förtjust i LEGO och tänkte starta en profilerad e-butik med saker runt det temat. Leksaker, spel, kläder för barn, lunchboxar m.m. m.m.

Var i USA nyligen och marknaden där är inte på långa vägar jämförbar i fråga om utbud mot lilla Sverige :P Utbudet i USA är enormt!

Behöver man tillstånd tro för att sälja sådana saker eller är det bara att gräva fram en grossist och sätta igång? Det är ju ett rätt känt och starkt varumärken så de kanske är känsliga för vem som säljer och hur deras varumärke säljs? Det enda lite "tokiga" blir ju att det handlar om import från exempelvis USA eftersom de varorna jag vill sälja inte finns på den svenska marknaden.

Har någon erfarenhet av att ta kontakt med företag och distributörer utomlands av detta slag?

Jag vet att det kan vara farligt om man nischar in sig för hårt, men det finns gott om passion för idén, och man måste ju i varje fall försöka :P

There’s no sense crying over every mistake - You just keep on trying till you run out of cake (^^)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2009-11-10, kl 15:30

Mabekk

Mabekk

Inlägg: 16

www.lego.se blir nog svår att konkurrera med?

Mvh Martin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2009-11-10, kl 22:14

echX

echX

Inlägg: 12

Alltså, jag tror inte det, om jag ska vara ärlig :)

Se det bara på många TV-speltillverkares och onlinerollspelutgivares hemsidor... Spelen finns till salu på deras respektive hemsidor, fast till ett högre pris än hos de flesta återförsäljare. Misstänker att det är för att de nästan "måste" erbjuda sina egna produkter till salu.

Vad de däremot inte vill ha är en försäljningsorganisation som behandlar alla dessa ordrar, vilka de hellre lägger på sina distributörer. Lego finns på dussintals leksakssidor på nätet, till lägre priser än på Lego.se.

Min fråga gäller med om man behöver tillstånd för att sälja deras licenserade leksaker.

There’s no sense crying over every mistake - You just keep on trying till you run out of cake (^^)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat