Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Starta eget? Hjälp!

Inlägg 1 av 2

2009-10-12, kl 13:10

username

Sandra
Karlsson

Inlägg: 1

Starta eget? Hjälp!

Hej, jag skulle vilja ha lite hjälp med några frågor jag har...
Det är så att jag o en kompis ska starta ett hundcenter. Vi kommer hålla på med helt skilda delar och vissa ihop.

- Är det lättast om vi har 2 enskilda företag från början eller om vi har ett handelsbolag?

- Om vi startar 2 olika företag, typ Arvika Hundspa och Arvika Hundrehab. Så skulle vi ändå vilja gå under det gemensamma namnet Arvika Hundcenter. Måste vi ha 3 st F-skattesedlar då? Eller kan man bara skydda namnet Arvika Hundcenter?

- Vad är startkostnaden och månadskostnaden för ett företag som inte drar in mer pengar än ca 2000 i månaden?

- Ska gå en utbildning nu till hundfrisör. Ska jag starta företaget först eller efter? Finns det möjlighet att dra av utbildningen på företaget?

Tack så jättemycket i förhand!

Mvh Sandra

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2009-10-13, kl 11:36

username

Medlem
#55926

Inlägg: 12

- Är det lättast om vi har 2 enskilda företag från början eller om vi har ett handelsbolag?

SVAR: Ja 2 enskilda vore väl enklast om ni inte vill vara väldigt tajta, Handeslbolag är mecking som tusan många regler som är specielle a för skatten sen. Min revisor kan inte ens allt själv inom handelbolag för det ändras så mycket där hela tiden.



- Om vi startar 2 olika företag, typ Arvika Hundspa och Arvika Hundrehab. Så skulle vi ändå vilja gå under det gemensamma namnet Arvika Hundcenter. Måste vi ha 3 st F-skattesedlar då? Eller kan man bara skydda namnet Arvika Hundcenter?

SVAR: ni har varfin f-skatt. Ni kan kalla företaget (d.v.s. marknadsföra er utåt) förvilket namn ni vill. I princip, ni kan kanske inte heta "Volvo" men "Arvika hundcenter" funkar såklart.


- Vad är startkostnaden och månadskostnaden för ett företag som inte drar in mer pengar än ca 2000 i månaden?
SVAR: Vad menar du? Registreringsavgifter är samma för alla. Bokföring kostar lite för ett program (eller om ni lär er pappersvarianten). Annars "kostar" det ju inget i sig att driva (mer än driftskostnader såklart)



- Ska gå en utbildning nu till hundfrisör. Ska jag starta företaget först eller efter? Finns det möjlighet att dra av utbildningen på företaget?
SVAR: Ja allt som du lagt ut året innan (eller samma år kanske, kolla skatteveket) får du ta med (om det är enskild firma i alla fall) så åk iväg du!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat