Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Vad gör man i min sits?

Inlägg 1 av 4

2009-09-16, kl 16:12

GFP401

GFP401

Inlägg: 7

Vad gör man i min sits?

Jag har ett problem. Jag har ett nystartat företag inom tjänstesektorn som hittils bara haft en kund. Problemet är att kunden i förra veckan mejlade mig och informerade om att jag inte behövde leverera något resultat just nu, eftersom man bytt chef. Problemet för mig är att den nya chefen inte vill ha mina tjänster och inte heller vill ha det jag redan håller på med slutfört, om han fick välja. Då jag argumenterade för att jag arbetat 5 timmar i företagets tjänst redan så ansåg jag att jag ville ha ersättning för timmarna jag redan arbetat med uppdraget. Min timlön ligger på ungefär 500 kronor (varierar sundtals beroende på uppdrag). Jag begär altså 2 500:- från företaget. Då blir representanten jag pratar med arg på mig och hävdar att jag omöjligtvis kan ha jobbat så mycket. Jag försökte förklara att det hade jag visst och specifiera timmarna (jag jobbar hemmifrån nämligen), men det verkar lönlöst. Hur skall jag göra nu? Jag vill ha mina pengar. Jag har ju faktiskt arbetat och även om projektet inte är färdigt så är det ju inte mitt val att bryta. Jag har inte tid eller råd att utkämpa en tvist i rätten. Så, är det bara att glömma pengarna eller?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2009-09-16, kl 16:20

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

"Vad gör man i min sits?"...

Jo, man kollar i gällande avtal om vad som anses vara beställt, vad som förväntas och vad som anses vara levererat. Sedan fakturerar du motsvarande värde till dags dato.

Saknas det ett tydligt (ex. skriftligt) avtal blir det svårare, men så länge du kan bevisa att timmarna du lagt ner motsvarar det som är beställt så är det bara att fakturera. Sälj fakturan till ett factoringbolag utifall att betalningen från din kund uteblir...

Glöm aldrig tillräckligt tydliga och detaljerade avtal, specifikationer och beställningar i framtiden. Då har du svart på vitt vad ditt åtagande gäller samt vad kunden förbinder sig till.

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2009-09-16, kl 16:39

GFP401

GFP401

Inlägg: 7

Ja, det var ju biten med avtal. Det finns inget skriftligt avtal, då jag fått uppdraget via en kontakt och... Det är lite svårt att förklara, dock har jag e-mailtrafik som bevisar vad vi atalat om. Enligt avtalet som gjordes muntligen så skall jag ha 2 500:-. Jag tänker väl att jag får skicka en faktura och sedan har jag sett att man kan "sälja" fakturorna, det kanske kunde vara något? För jag har inte tid att sitta med tvister.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2009-09-23, kl 11:24

username

Fredrik
Rengbo

Inlägg: 10

Hej Richard
Kolla in www.dokumera.se de kaan lösa dina framtida problem med avtal mallar och sånt som gör att du får en säker hantering utan frågetecken.
Lycka till
Fredrik Rengbo

Fredrik Rengbo

Inläggets betyg
Svara Svara med citat