Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Skattemyndigheten och min datorutrustning

Inlägg 1 av 4

2004-11-04, kl 13:49

username

Sören
Åslund

Skattemyndigheten och min datorutrustning

Om man ringer skatteupplysningen får man veta att man i en firma kan göra avdrag för inköp av datorutrustning till bokföring mm.
Detta gjorde jag för många år sedan och använder nu en tämligen antik apparat. Skrivaren gav upp för ett tag sedan och jag var tvungen att köpa en ny liksom bläckpatroner.
Skattemyndigheten fick för sig att granska alla företag i min branch i länet, även mig. Det hittade inte så mycket att anmärka på annat än skrivaren och bläckpatronerna. De var inte det minsta avdragsgilla till min förvåning. Anledning? De är nu vanligt förekommande i hemmen och då är praxis att man inte får göra avdrag för dem i rörelse.(OBS att jag har privat utrustning också, men det brydde sig inte skattemyndigheten om)
Nu behöver jag snart köpa ny dator i firman, dem gamla börjar vara opålitlig att använda till bokföring fakturering mm. Vad gör man? Ska man behöva köpa sådant privat?!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2004-11-04, kl 15:17

foretagande

foretagande

Här är något fel, endera har du missuppfattat SKM eller också har de missuppfattat dig. Har du en firma så får du naturligtvis köpa en skrivare och en dator, däremot så kan de ha menat att du inte får ta det som en kostnad direkt utan måste göra avskrivningar. Att bläckpatronerna inte skulle vara avdragsgilla är fullständigt osannolikt. Frågan är nu bara hur är de betalda och vem står fakturan på, är det du eller firman?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2004-11-08, kl 12:51

username

Sören
Åslund

Nejdå, inga missuppfattningar. Jag citerar skattemyndighetens brev, läs o häpna!
"Skrivare och bläck till skrivaren anses idag vara av så allmän karaktär att den inte kan räknas som företagsspecifik utrustning som nödvändig för inkomstens förvärvande. Det ses som privata levnadskostnader, 9 kap.2$ Inkomstskattelagen. "
Jag har dividerat både muntligen och skriftligen med handläggarna på skattemyndigheten och de lät mig förstå att detta gällde även framtida inköp av dator.
Ringde även upp skatteupplysningen för att konfrontera dom. De gav som förklaring att man var tvungen att ha ett kontor utanför hemmet. Vilket de inte nämnde nåt om första gången jag ringde.
Visst kan jag flytta kontoret ut till någon av de andra byggnaderna, men jag tycker det är en onödig kostnad för att få göra avdrag för datorn och vem vet om det verkligen gäller när det är gjort. Fakturorna står på firman kan tilläggas.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2004-11-17, kl 02:11

larsarenander

larsarenander

Överklaga beslutet tillhögsta instans om så behövs. Själv vann jag en sådan seger för ett par veckor sedan. Ge dig inte tala även med media om saken. så här får inte myndigheterna bete sig.

Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat