Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Momsdelen på företagsregistreringen.

Inlägg 1 av 2

2009-09-09, kl 17:40

username

Ben
Nph

Momsdelen på företagsregistreringen.

Hej.

Har lite frågor om Moms delen på företagsregistreingen.se som jag inte förstår.

Eftersom en del av mina inkomster är momsfria så kommer jag antagligen få mer ingående än utgående moms. Vilka konsekvenser får det om jag fyller i t.ex. 6000 ingående och 2000 utgående när jag registrerar företaget. Eller borde jag kanske bara skriva 6000/6000 för att kvitta det?

Om jag tjänar 10 000kr momsfritt och 10 000kr med moms så borde min Beräknad nettoomsättning vara 20 000kr och Baskattningsunderlag 10 000kr eller?

Påverkar några av de siffrorna som jag fyller i på Moms delen av företagsregisteringen min preliminärksatt eller är det bara det jag fyller i på Preliminärskattdelen som påverkar det? Betalar man nånsin in moms i förskott eller gör jag det efter vilken period jag valt att göra det?

Tack så mycket på förhand.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2009-10-04, kl 13:40

hfohrman

hfohrman

Ett svar på din sista fråga.

Om man valt årsvis så kommer man att få betala momsen som en del av f-skatten på det beräknade värde man angett.
Om man använder månads eller kvartals betalar man in/får tillbaks momsen enligt den rapport man skickat in.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat