Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Saker på företagsregistreringen som jag inte förstår.

Inlägg 1 av 6

2009-09-05, kl 16:10

username

Ben
Nph

Saker på företagsregistreringen som jag inte förstår.

Hej.Har några frågetecken kvar efter att ha fyllt i större delen av företagsregistreringen för en EF som jag hoppas någon mer erfaren en jag kan reda ut åt mig.Min verksamhet kommer bestå av hemsidor som drar in pengar via den reklam som ligger uppe. De pengarna har jag förstått ska vara momsfria (Källa: SKV 560, rubrik Diverse intellektuella tjänster). Jag känner att jag vill moms-registrera mig för att kunna göra även andra affärer som ett företag. Men det är inte säkert att jag kommer. Godkänner SKV att jag iså fall momsreggar mig och skriver 0 på utgående moms under registreringen och låt oss säga 4000kr för ingående? Får jag de 4000kr tillbaka iså fall eller ligger dom och väntar på att jag ska kvitta dem mot min utgående moms? Tillåts jag vara momsreggad om jag inte har någon utgående moms under året?Har jag fattat det rätt att jag ska ansöka om FA skatt om jag några gånger per år gör jobb där jag får "riktig" lön?En annan fråga. Kan jag skriva 0 på Företagets överskott på preliminärskatt delen? Detta skulle iså fall vara för att jag inte vet vad jag kommer tjäna, att jag kommer ha en del utgifter i början och att jag betalar in det som en stor klumpsumma istället. Skulle bli uppriktigt tacksam för alla svar.Tack på förhand.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2009-09-05, kl 19:45

stifor

stifor

Ska försöka svara på dina frågor.Fråga: Godkänner SKV att jag iså fall momsreggar mig och skriver 0 på utgående moms under registreringen och låt oss säga 4000kr för ingående?Svar: Ja, så kan det ju bli under en uppstartsperiod.Fråga: Får jag de 4000kr tillbaka iså fall eller ligger dom och väntar på att jag ska kvitta dem mot min utgående moms?Svar: Du får dem tillbaka.Fråga: Tillåts jag vara momsreggad om jag inte har någon utgående moms under året?Svar: Ja.Fråga: Har jag fattat det rätt att jag ska ansöka om FA skatt om jag några gånger per år gör jobb där jag får "riktig" lön?Svar: Ja.Fråga: Kan jag skriva 0 på Företagets överskott på preliminärskatt delen?Svar: Ja.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2009-09-05, kl 19:46

stifor

stifor

Ska försöka svara på dina frågor.Fråga: Godkänner SKV att jag iså fall momsreggar mig och skriver 0 på utgående moms under registreringen och låt oss säga 4000kr för ingående?Svar: Ja, så kan det ju bli under en uppstartsperiod.Fråga: Får jag de 4000kr tillbaka iså fall eller ligger dom och väntar på att jag ska kvitta dem mot min utgående moms?Svar: Du får dem tillbaka.Fråga: Tillåts jag vara momsreggad om jag inte har någon utgående moms under året?Svar: Ja.Fråga: Har jag fattat det rätt att jag ska ansöka om FA skatt om jag några gånger per år gör jobb där jag får "riktig" lön?Svar: Ja.Fråga: Kan jag skriva 0 på Företagets överskott på preliminärskatt delen?Svar: Ja.Stig Forsberg - www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 6

2009-09-05, kl 21:22

username

Ben
Nph

Tack så jättemycket Stig. Kommer jag få problem om jag rapporterar utgåenden moms under en längre tid? Eftersom huvuddelen av mina inkomster är momsfria är det inte säkert att jag tar mycket andra jobb där jag momsar? Kan jag med fördel välja att redovisa moms var tredje månad för att få tillbaka ingående moms så snabbt som möjligt? Får jag det direkt till kontot då eller, när momsen kommer tillbaka?Tack återigen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2009-09-06, kl 09:55

stifor

stifor

Vill poängera att normalt sett är det så att du inte får ta upp ingående moms för kostnader som avser en verksamhet som är momsbefriad.Undantaget är väl ifall "momsbefrielsen" beror av att du säljer till momsregistrerade företag i andra EU-länder. Vet inte riktigt grunderna för att din verksamhet skulle vara momsbefriad.Men om det nu är så att du får en övervägande del ingående moms kan du med fördel redovisa moms varje månad. Du ska i så fall få den löpande utbetald till det konto du uppgivit till skatteverket.Stig Forsberg - www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2009-09-08, kl 10:06

username

Ben
Nph

Hej.

Har lite frågor om Moms delen på företagsregistreingen.se som jag inte förstår.

Eftersom en del av mina inkomster är momsfria så kommer jag antagligen få mer ingående än utgående moms. Vilka konsekvenser får det om jag fyller i t.ex. 6000 ingående och 2000 utgående när jag registrerar företaget. Eller borde jag kanske bara skriva 6000/6000 för att kvitta det?

Om jag tjänar 10 000kr momsfritt och 10 000kr med moms så borde min Beräknad nettoomsättning vara 20 000kr och Baskattningsunderlag 10 000kr eller?

Påverkar några av de siffrorna som jag fyller i på Moms delen av företagsregisteringen min preliminärksatt eller är det bara det jag fyller i på Preliminärskattdelen som påverkar det? Betalar man nånsin in moms i förskott eller gör jag det efter vilken period jag valt att göra det?

Tack så mycket på förhand.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat