Inlägg 1 av 6
2009-09-05, kl 16:10
Saker på företagsregistreringen som jag inte förstår.
Hej.Har några frågetecken kvar efter att ha fyllt i större delen av företagsregistreringen för en EF som jag hoppas någon mer erfaren en jag kan reda ut åt mig.Min verksamhet kommer bestå av hemsidor som drar in pengar via den reklam som ligger uppe. De pengarna har jag förstått ska vara momsfria (Källa: SKV 560, rubrik Diverse intellektuella tjänster). Jag känner att jag vill moms-registrera mig för att kunna göra även andra affärer som ett företag. Men det är inte säkert att jag kommer. Godkänner SKV att jag iså fall momsreggar mig och skriver 0 på utgående moms under registreringen och låt oss säga 4000kr för ingående? Får jag de 4000kr tillbaka iså fall eller ligger dom och väntar på att jag ska kvitta dem mot min utgående moms? Tillåts jag vara momsreggad om jag inte har någon utgående moms under året?Har jag fattat det rätt att jag ska ansöka om FA skatt om jag några gånger per år gör jobb där jag får "riktig" lön?En annan fråga. Kan jag skriva 0 på Företagets överskott på preliminärskatt delen? Detta skulle iså fall vara för att jag inte vet vad jag kommer tjäna, att jag kommer ha en del utgifter i början och att jag betalar in det som en stor klumpsumma istället. Skulle bli uppriktigt tacksam för alla svar.Tack på förhand.
Svara Svara med citat