Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Under vilket bokföringskonto ska man bokföra ett lån?

Inlägg 1 av 4

2009-08-30, kl 22:20

username

Medlem
#54405

Inlägg: 3

Under vilket bokföringskonto ska man bokföra ett lån?

Hej,under vilket bokföringskonto ska man bokföra ett lån?Jag vill även ha min privat-dator i företaget och hade den på privatavbetalning(DYR RÄNTA!) . Lånade pengar ändå från banken, så vi tog lite till så det räckte till att betala av datorn (med företagets pengar) hur ska jag bokföra detta? Hoppas på hjälp!//Susanne

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2009-09-02, kl 17:27

username

Medlem
#54405

Inlägg: 3

Tack för alla snabba och välutformliga svar... *not*

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2009-09-02, kl 18:54

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Du kan välja något konto i 23xx serien avseende långfristiga skulder (mer än 1 år) som du krediterar med lånesumman

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2009-09-03, kl 12:28

stifor

stifor

Inlägg: 386

Det du har gjort är alltså att du sålt din privatägda dator till firman. Du har även tagit ett lån på firmanAntar att bolagsformen är enskild firma och att det handlar om ett så lågt belopp att datorn inte behöver bokföras som en inventarie. För exemplet antar vi att du lånat 10000 och sålt datorn för 5000. Då kan du bokföra enligt följande exempel:Kredit 2390 Övr långfristig skuld........10000Debet 5410 Förbrukningsinventarie........5000Debet 1930 Bankkonto.....................5000Stig Forsberg - www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat