Inlägg 12 av
20
2008-01-22, kl 12:48
stifor
Egenavgifter har alltså ingenting med egna uttag att göra.
En person som driver enskild verksamhet har intäkter och kostnader, vilka bokförs. Det kan vara flera verksamheter som bokförs var för sig.
Enkelt uttryckt räknas alla intäkter samman och minskas med alla kostnader. Kvar blir då vinst eller förlust. Ifall det blir vinst ska egenavgifter (ungefär 25 % av vinsten) betalas och dessutom eventuell skatt på återstoden av vinsten. Betalningsansvarig är personen.
Hur stora egna uttag som gjorts och hur mycket skatt som betalats under året har inget att göra med hur stora de årliga egenavgifterna och den årliga skatten blir.
Har en person betalat låg F-skatt och samtidigt gjort stora egna uttag vilka konsumerats, kan det givetvis bli problem att kunna betala de egenavgifter och skatt man är skyldig.
Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu
Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 13 av
20
2008-01-22, kl 22:56
Daniel
Johansson
Stig Forsberg:
Egenavgifter har alltså ingenting med egna uttag att göra.
En person som driver enskild verksamhet har intäkter och kostnader, vilka bokförs. Det kan vara flera verksamheter som bokförs var för sig.
Enkelt uttryckt räknas alla intäkter samman och minskas med alla kostnader. Kvar blir då vinst eller förlust. Ifall det blir vinst ska egenavgifter (ungefär 25 % av vinsten) betalas och dessutom eventuell skatt på återstoden av vinsten. Betalningsansvarig är personen.
Hur stora egna uttag som gjorts och hur mycket skatt som betalats under året har inget att göra med hur stora de årliga egenavgifterna och den årliga skatten blir.
Har en person betalat låg F-skatt och samtidigt gjort stora egna uttag vilka konsumerats, kan det givetvis bli problem att kunna betala de egenavgifter och skatt man är skyldig.
Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu
Ja, vad man betalar skatt på förstår jag. Men det Karin skriver att inbetalning till skatteverket inte skall bokföras tycker jag låter märkligt...
Låt säga att jag skall betala 20000sek i skatt/egenavgifter en månad efter vad man räknat ut. Om jag då vill betala in denna summa till SKV så måste väl detta bokföras på ett konto? Hur skall jag annars veta vad som betalats under året? Hur skall jag annars "försvara" posten när det fattas 20000sek på banken/kassan?
// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 14 av
20
2008-01-22, kl 23:26
Daniel
Johansson
Hej igen,
Läste nu att enligt BFN så skall man inte bokföra skattebetalningarna, men att om man vill så kan man använda ex. 2012 Skattekonto för ändamålet.
// Daniel Johansson //
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 16 av
20
2008-01-22, kl 23:39
Daniel
Johansson
Ok, så om man vill se i bokföringen hur mycket skatt man betalat så kan man lägga till ett konto 2012 Skattekonto och använda detta vid betalningen. Då särskiljer man 2013 Egna Uttag ("lön") från den summa man betalat i skatt under året.. Fast bara om man vill då :)
// Daniel Johansson //
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 18 av
20
2008-01-23, kl 11:05
stifor
Egenavgifterna är ingen kostnad för företaget (enskilda firman)och är därmed inte avdragsgill. Ska alltså inte bokföras.
Den person som innehar företaget ska däremot betala egenavgifter (se det som en skatt liknande fastighetsskatt) som grundas på vinsten i personens samtliga enskilda verksamheter.
Liksom fastighetsskatten deklareras denna egenavgift-skatt endast i personens inkomstdeklaration.
Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu
Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat