Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Enskild firma till AB

Inlägg 1 av 3

2004-10-28, kl 23:29

wizeguy

wizeguy

Enskild firma till AB

Jag har en enskild firma och tänkte satsa lite hårdare framöver och tänkte då starta ett AB.
Om jag förstått det rätt så kan jag istället för att betala in aktiekapitalet med pengar "betala" med mina tillgångar (apportegendom) som jag har i min enskilda firma.
Stämmer detta?
Eftersom jag har en del tillgångar, butikslager och liknande så undrar jag om mitt aktiebolag sedan efter bildandet kan köpa dom produkter som jag inte lagt som aktiekapital, eller blir det som en insättning av privata pengar i firman?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2004-10-29, kl 01:08

larsarenander

larsarenander

Varför vill du inte fortsätta med enskild firma. Du kan ju satsa hur hårt du vill. De flesta vill ha säkerhet vi AB affärer och när det gäller ev. framtida förluster så stat vad dom ska ha. Du missar en del saker i AB. form. Men visst det är lite tjusigare,
Lars
Abi Design
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2004-10-29, kl 11:56

foretagande

foretagande

Att man startar AB för att det skulle vara "tjusigare" är väl knappast troligt. Det finns trots allt många fördelar med den bolagsformen framförallt när det gäller planeringen för framtiden. Det enda man egentligen missar när man går från enskild firma till AB är att slippa en revisor, men då glömmer man den nytta man också kan ha av en sådan, det är faktiskt inte bara en kostnad.

Du kan göra en apportemmisson men för att det ska vara skattemässigt mest fördelaktigt så krävs det att du kan göra emmissonen med hela den enskilda firman som insats, dvs du behöver ha ett eget kapital i den enskilda firman på minst 100.000:-. Det andra sättet du kan göra är att starta (eller köpa ett lagerbolag). Sedan låter du det bolaget köpa lagret och inventarierna från din enskilda firma och genom den får du tillbaka dina pengar. Gör du så är det också möjligt att köpa en goodwill mellan bolagen. Fördelen med detta är att man är mycket friare att själv sätta värde på det som köps, vid en apportemmisson måste en revisor intyga att apportegendomen verkligen har det värde som man emitterar till samt att det är till nytta för företaget.

Har du fler frågor så maila

Inläggets betyg
Svara Svara med citat