Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Hjälp! Försäljning av begagnat hemifrån.

Inlägg 1 av 2

2007-09-25, kl 09:58

username

Stina
Zetterquist

Hjälp! Försäljning av begagnat hemifrån.

Jag är i startgroparna att starta en liten firma som ska sälja begagnade kläder (främst barnkläder) på nätet. Jag ska arbeta från mitt hem. Har en del kluriga frågor som jag inte riktigt får bukt med:

- När man handlar på marknader / loppisar etc., hur registrerar jag då mitt inköpsställe? Privatpersonen i fråga som säljer till mig är ju ibland okänd. Hur ska detta registreras? Ja, generellt: med vilka uppgifter ska privatpersonen eller "idrottsföreningen" som inköpsställe registreras?
- När jag vill sälja mina egna barns begagnade kläder (har snart 3 st...) - kan jag göra detta genom mitt företag utan att det ser konstigt eller omoraliskt ut. Säljer jag då kläderna till mig själv? Vad ska inköpspriset vara baserat på? Ska det vara 0 kr, så att momsunderlaget blir hela försäljningssiffran?
- Om man köper en "begagnad" vara, men den aldrig använts, den är mao ny även om den köpts från en privatperson, hur beskattas vinsten då? Räknas den ändå som begagnad trots att den bara legat och samlat damm?
- Om jag arbetar hemifrån - ska jag då betala hyra till mig själv?
- Jag funderar på att bygga om en oinredd källardel till kontor och lager - är det förmånligt att företaget får betala kostnaderna för detta, eller kan det vara till nackdel eftersom det är mitt hem?

Tacksam för hjälp!

/Stina

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2007-09-25, kl 10:27

username

Anders
Svensson

-Oavsett om varan är "begagnad" eller inte så är den ju ny för företaget, d.v.s. företaget bryr sig inte om varans skick. Bokför den som inköp bara, som vilket inköp som helst.

-Vinsten besakattas likadant oavsett varans status (ny/begagnad). Skatterverket bryr sig ite om det, de bryr sig om hur mycket du har tjänat

-Hyra till dig själv, källarlokal o.s.v. Kolla med skatteverket, du får göra avdrag för näringsverksamhetens hyra om vissa krav uppfylls. T.ex. ska ett kontot ha en dörr till en hall för att vara giltigt om jag inte minns fel. Skatteverket vet mer.

-Du kan sälja barnens kläder enkelt, speciellt om du har enskild firma. Då är ju du & firman samma person så ingen deal behöver göras mellan er

-

Inläggets betyg
Svara Svara med citat