Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

har en ide

Inlägg 1 av 2

2006-09-13, kl 11:46

username

Peter

har en ide

Hej jag har en ganska solklar affärside men inte kapitalet att genomföra. Jag har i dagsläget bestämt mig för att skjuta upp min ide tills jag har ett kapital. Men den otåliga ådran i mig vill inte vänta. Ideen är ganska enkel men kräver vissa förutsättningar, såsom butikläge i köpstarkt område och pengar för att förvärva de ganska dyrbara inventarierna. Har någon bra tips om hur man går till väga för att få ett bra butiksläge och hur den smidigaste finansieringen av startprocessen är så skicka gärna svar.

Tack
Peter 

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-09-13, kl 12:09

antonio

antonio

Butiksläget beror ju helt och hållet på affärsidén samt vilka preferenser således kunden har.
Vad menar du med köpstarkt läge t.ex.? Om det bara handlar om att vara centralt belägen kan du ta en promenad runt de centrala delar av stan och se om det finns några tomma lokaler. För en person som äger en fastighet är någon som helst inkomst bättre än ingen.

Finner du inte några sådana kan du ju se om man annonserar ut lokaler som är centralt belägna.

Det smidigaste och lättaste sättet att snabbt få in kapital vore genom egen insättning samt banklån.
Om affärsidén är solid och du har upprättat en likviditetsbudget/resultatbudget/balansbudget etc så borde det inte bli svårt att övertyga banken att stödja dig med kapital, finns även andra bidrag att få som t.ex. nyföretagarbidrag eller som jag såg i en annan tråd finansieringshjälp från http://www.almi.se/.

Du menar att affärsidén är solklar men är den förankrad i ett faktiskt marknadsbehov? Viktigt att ha kunskaper om den potentiella kunden.

Lycka till

Mvh Antonio

Inläggets betyg
Svara Svara med citat