Inlägg 3 av
5
2006-12-21, kl 09:26
PerÖberg
Inlägg: 1918
Jag arbetar från Indien och är van att hantera mindre beställningar.
Vissa varor klarar man av att hantera i mindre beställningar. Men vad
många, troligen som dig Stefan, inte alltid tänker på är att olika form
av "original" kostar en masa slantar att ta fram. En egen logga kan
därför ibland handla om tusentals kronor att ta fram (skapa
tryckoriginal), plus att sätta igång en maskin som "sprutar ut" tryck i
x antal hundra eller kanske tusen exemplar "som minst" när man drar
igång varav kanske de första 10% per deffinition går bort för att
justera färginställning mm. Så Magnus ide är utmärkt. Gör egna
etiketer. Tänk bara på att badprodukter utsätts för vatten och
etiketter utskrivna på bläckstråleskrivare är inte bästa lösningen.
Kanske med en laserskivare fngerar det, elelr om du kan jobba med någon
inplastning.
En annan sak. När man startar eget vill många ofta "börja i liten
skala". Tror jag. Man ger sig ut på okänd mark och man vill "testa".
Men jag har tre kommentarer till detta:
1. De är de som tar risker som lyckas.
2. När man importerar och har omkostnader kan alla omkostnader bli
betydande per produkt. En flygimporthantering kostar sällan under
1500:- som minimum t.ex. Dessutom med högre priser vid mindre mängd, så
hamnar ditt inköpspris INKLUSIVE omkostnader vid mycket små mängder
ibland till och med högre än butikspris i Sverige för motsvarande
produkt. Då kan du INTE börja ett företag som gör lönsamma affärer. Du
måste upp i mängderna. Med den typ av varor du nämner skulle jag
föreslå MINST 500 av varje.
3. Men du kan ta hem varuprover, en av varje - exportören tar betalt
för kuir mm. Med dem kan du knalla runt till tilltänkta köpare och
diskutera om de är intresserade, vilka mängder och vilka priser. Sedan
kan du antingen förkasta iden eller sattsa på riktigt.
Bara den som vågar vinner.
Ha en bra dag
Per Öberg
New Delhi
Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat