Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 3

1 2 3
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Skriva av dator på 1 år?

Inlägg 11 av 25

2007-06-05, kl 16:52

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det är skattemyndigheten som bestämmer inte du. Det får du ta i högre instans.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 25

2007-06-05, kl 17:14

username

Medlem
#51394

Inlägg: 14

Avskrivningsreglerna kan tyckas ganska komplicerade, men om du tittar i Skatteverkets material så kan du få vägledning i vad som gäller i ditt specifika fall.  

Du kan läsa mer om reglerna för enskild firma här.

Du kan läsa mer om reglerna vid förenklat årsbokslut här.

Du kan läsa mer om reglerna för inkomståret 2007 (tax 2008) här.

Hoppas att informationen på länkarna gör det klarare för dig. 

Hälsningar
Startlinjen, www.nutek.se/foretagarguiden 



Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 25

2007-06-06, kl 08:48

stifor

stifor

Inlägg: 386



Lars Arenander:


Det är skattemyndigheten som bestämmer inte du. Det får du ta i högre instans.





Man kan ju inte sitta och invänta ett utfall i Regeringsrätten eller liknande instans innan man bokför en inträffad affärshändelse.

Anton, du får välja att antingen direktkostnadsföra din inköpta dator eller bokföra den som en inventarie.

Observera att skattemyndigheten inte har någon dold kamera bakom din rygg så att de ser hur du gör och hämtar dig till fängelset ifall de tycker att du gjort fel. Ifall du kostnadsför den direkt, så kan du i kommande inkomstdeklaration skicka med en kommentar om hur och varför du bokfört, och har du rent mjöl i påsen i övrigt så tror jag inte att de kommer att reagera.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 25

2007-06-06, kl 09:43

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Man kanske inte skall överskatta detta med direktavskrivning. Att göra detta kan ju i korta perspektivet vara lönsamt.
Men när man startar ett företag kanske man inte har så hög inkomst det första året men sedan efter 1 eller 2 år tjänar man mer. Om man då tjänar över brytpunkten för statsskatt så kan ju avskrivningen år 3 ge en större skatteminskining än vad det gav första året.  Så att använda avskrivning ger mer förtjänst i det långa loppet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 25

2007-06-06, kl 21:17

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Naturligtvis är den bokförd, det är ju en förutsättning för att få rätt. Men ett har jag lärt mig under åren, det är en sak att ha rätt och en annan att få rätt. och Hans du har rätt ur din synpunkt men man kan gå på underskott som skjuts framåt.  men det känner du säkert till. [email protected]   Start av företag och ekonomistyrning.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 25

2007-06-06, kl 21:43

antonio

antonio

Inlägg: 240

Snart går ni väl in i det ljuva ämnet skatteplanering :) det är ett ämne som jag saknat i min ekonomiutbildning, ganska trist för som ni poängterar är det ganska lukrativt om man vet hur det fungerar och framtida vinst/förlust till viss del kan prognostiseras

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 17 av 25

2007-06-07, kl 01:08

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Skatteplanering kan man förvisso lära sig grunderna. Men mycket bygger på erfarenhet och det lång sådan. Du kan jobba och slita och inget blir över eller göra tvärtom. Så visst för mig är det verkligen det ljuva ämnet, och med posten igår fick jag ett litet bevis på detta. [email protected]  Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 18 av 25

2007-06-07, kl 10:52

stifor

stifor

Inlägg: 386

Lars, det är väl pga att du är så inriktad på skatteplanering, som du upplever skattemyndigheten så jobbig. Självklart drar företagare som sysslar med avancerad skatteplanering ögonen åt sig och då försöker nog myndigheten hitta alla möjligheter att sätta dit dem. Däremot tror jag inte att de är så mycket på en it-konsult vars mest uppseendeväckande handling är att direktkostnadsföra en dator.

Hans, visst kan det i vissa fall löna sig att inte kostnadsföra direkt. Men det gäller nog i de flesta fall att smida medans järnet är varmt, och för en it-konsult är det varmt i dag men kan bli iskallt fortare än man anar och då blir kommande avskrivningar inte mycket värda.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 19 av 25

2007-06-07, kl 13:41

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Så fruktansvärd inrektad på skatteplanering var jag inte då utan det var vanliga regler som bör gälla för alla. Jag hade väl i detta och en del andra fall otur med handläggare men man får att göra i högre instanser.  Att avskriva direkt så mycket som möjligt tycker iaf jag är bra. Fick en delseger nyligen på ca 40´ så envishet mot motpart kan löna sig. [email protected]  Start av företag och ekonomistyrning.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 20 av 25

2007-06-23, kl 04:35

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Jag vet att företag som köper nya datorer kanske två gånger per år (typ reklambyråer etc) för att programmen som de använder i sin verksamhet är såpass avancerade att de kräver bästa prestanda, de kan skriva av dessa direkt. Det betyder ju inte att de har gått sönder eller av annan anledning är helt värdelösa för annat ändamål efter ett år.

Lars: Har du lust att ge mig målnr för ditt mål som strax skall upp i regeringsrätten? Skulle vara intressant att läsa tidigare instansers utslag och resonemang.

Hälsningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 3

1 2 3