Inlägg 11 av
25
2007-06-05, kl 16:52
larsarenander
Det är skattemyndigheten som bestämmer inte du. Det får du ta i högre instans.
[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 13 av
25
2007-06-06, kl 08:48
stifor
Lars Arenander:
Det är skattemyndigheten som bestämmer inte du. Det får du ta i högre instans.
Man kan ju inte sitta och invänta ett utfall i Regeringsrätten eller liknande instans innan man bokför en inträffad affärshändelse.
Anton, du får välja att antingen direktkostnadsföra din inköpta dator eller bokföra den som en inventarie.
Observera att skattemyndigheten inte har någon dold kamera bakom din rygg så att de ser hur du gör och hämtar dig till fängelset ifall de tycker att du gjort fel. Ifall du kostnadsför den direkt, så kan du i kommande inkomstdeklaration skicka med en kommentar om hur och varför du bokfört, och har du rent mjöl i påsen i övrigt så tror jag inte att de kommer att reagera.
Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu
Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 15 av
25
2007-06-06, kl 21:17
larsarenander
Naturligtvis är den bokförd, det är ju en förutsättning för att få rätt. Men ett har jag lärt mig under åren, det är en sak att ha rätt och en annan att få rätt. och Hans du har rätt ur din synpunkt men man kan gå på underskott som skjuts framåt. men det känner du säkert till. [email protected] Start av företag och ekonomistyrning.
[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 17 av
25
2007-06-07, kl 01:08
larsarenander
Skatteplanering kan man förvisso lära sig grunderna. Men mycket bygger på erfarenhet och det lång sådan. Du kan jobba och slita och inget blir över eller göra tvärtom. Så visst för mig är det verkligen det ljuva ämnet, och med posten igår fick jag ett litet bevis på detta. [email protected] Start av företag och ekonomistyrning
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 18 av
25
2007-06-07, kl 10:52
stifor
Lars, det är väl pga att du är så inriktad på skatteplanering, som du upplever skattemyndigheten så jobbig. Självklart drar företagare som sysslar med avancerad skatteplanering ögonen åt sig och då försöker nog myndigheten hitta alla möjligheter att sätta dit dem. Däremot tror jag inte att de är så mycket på en it-konsult vars mest uppseendeväckande handling är att direktkostnadsföra en dator.
Hans, visst kan det i vissa fall löna sig att inte kostnadsföra direkt. Men det gäller nog i de flesta fall att smida medans järnet är varmt, och för en it-konsult är det varmt i dag men kan bli iskallt fortare än man anar och då blir kommande avskrivningar inte mycket värda.
Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu
Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 19 av
25
2007-06-07, kl 13:41
larsarenander
Så fruktansvärd inrektad på skatteplanering var jag inte då utan det var vanliga regler som bör gälla för alla. Jag hade väl i detta och en del andra fall otur med handläggare men man får att göra i högre instanser. Att avskriva direkt så mycket som möjligt tycker iaf jag är bra. Fick en delseger nyligen på ca 40´ så envishet mot motpart kan löna sig. [email protected] Start av företag och ekonomistyrning.
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat