Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Hjälp!!Hur gör jag som vill sälja till återförsäljare??

Inlägg 1 av 6

2007-01-05, kl 18:41

username

Medlem
#50188

Inlägg: 3

Hjälp!!Hur gör jag som vill sälja till återförsäljare??

Hej,

Jag tänker starta eget (enskild firma) inom kort och undrar om någon kan hjälpa mig med ett par frågor.

Jag tänker importera silver smycken som jag själv designa men som är producerad i Brasilien och sälja de till olika återförsäljare har i Sverige.

Men jag är osäker på hur en sån här firma fungerar.

Ska jag momsregistera mig och göra momsavdrag?
Ska man överhuvudtaget dra moms om man säljer till företag?

Hälsningar
Simone


Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2007-01-05, kl 19:41

rudelius

rudelius

Inlägg: 39

nyfiken på dina smycken.........kan du berätta mera om dom??

Marinex

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2007-01-05, kl 21:17

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du ska hålla på med en momspliktig verksamhet (försäljning) och då måste du också momsregistrera dig.
Att "dra" moms gör du på dina inköp, däremot lägger du på moms på dina försäljningar. Du behöver aldrig fundera på om det är ett företag eller en privatperson du säljer till, du ska alltid lägga på moms. Det företag som köper av dig däremot kan i sin tur så den momsen tillbaka av SKV, något som en privatperson inte får. Detta gör att det, precis som det ska vara, sluligen bara är privatpersonens konsumtion som ger moms till staten.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2007-01-07, kl 00:09

username

Medlem
#50188

Inlägg: 3

Karin Jönsson:
Du ska hålla på med en momspliktig verksamhet (försäljning) och då måste du också momsregistrera dig.
Att "dra" moms gör du på dina inköp, däremot lägger du på moms på dina försäljningar. Du behöver aldrig fundera på om det är ett företag eller en privatperson du säljer till, du ska alltid lägga på moms. Det företag som köper av dig däremot kan i sin tur så den momsen tillbaka av SKV, något som en privatperson inte får. Detta gör att det, precis som det ska vara, sluligen bara är privatpersonens konsumtion som ger moms till staten.Hej Karin,

Tack så mycket för svaret! Det hjälpte mycket.

Simone

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2007-01-07, kl 00:20

username

Medlem
#50188

Inlägg: 3

Marianne Rudelius: nyfiken på dina smycken.........kan du berätta mera om dom?? Hej Marianne,

Jo, mina smycken... Jag älskar dom. Stilrena med harmoniska former och underbara stenar.

Just nu jobbar jag bara med silver ringar med halvädelstenar. Jag har ritat en ny kollektion med hals- och armband men så länge har jag bara prover.

Hälsningar,
Simone

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2007-01-11, kl 12:12

Stiwenius

Stiwenius

Inlägg: 9

Ett mycket bra alternativ mot att starta en egen firma om du känner dig osäker i början är att du hyr din arbetsgivare,
vad menar vi med detta då:
Jo du är din egen men vi, JBG Gruppen sköter all adminstration, du får eget konto, egen redovisning, du sköter all försäljning all kontakt med dina kunder, fakturering vilket vi hjälper dig med mallar struktur etc. Vi redovisar till dig dina intäkter, din omkostnader, moms, skatt etc.
Efter detta när du känner dig mogen att stå på egna ben hjälper vi dig med att registrera rätt bolag och komma igång.
Gå gärna in på vår hemsida www.jbgroup.se eller ring oss så berättar vi mer 08-51176525
Mvh
JBG Gruppen
Joakim

Inläggets betyg
Svara Svara med citat