Inlägg 1 av 4
2006-11-12, kl 18:58
Te försäljning + andra idéer (Lång läsning)
Hejsan,
Har precis börjat gå in i tankarna om att starta eget, och det är en väldigt lång väg kvar till slutresultatet. Jag har hittills bara bestämt mig för att starta eget, men har egentligen ingen idé som jag tror kan fungera faktiskt. Men skulle ändå uppskatta kritik på det jag har funderat över.
Första idén är att importera och sälja te. Denna idé är mest riktad till företag. Den lösningen jag har kommit på är en webbutik och att ha ett litet lager hemma, iaf till en början.
Försäljningen är riktad till lite större företag, iaf. 15 anställda och uppåt. Idén går ut på att erbjuda te för ett bra pris, men fokus ligger på kvalité och kundservice, då det är där man har en chans att klå sina konkurrenter.
Här erbjuder man mer som abbonemangslösningar, alltså ett rullande schema där företaget t.ex. får leveranser i slutet av varje månad utan strul. Lösningarna blir skräddarsydda för varje företag, så om man nu skulle vilja ha t.ex. x antal kilo varannan vecka så ordnar sig det utan problem.
Det positiva med detta är alltså att ingen behöver springa ut och köpa te från närmsta matvaruhandel som det verkar vara på relativt många företag. Detta är även förhoppningsvis lite annorlunda te, så att det inte går att jämföra med de gamla vanliga från lipton o.s.v.
Både vid försäljningstillfälle och under hela affärsrelationen med företaget så läggs vikten på kundservice. Om någon vill ändra på sin löpande order skall detta gå smidigt och utan problem (som dom flesta tänker).
Marknadsföringssättet kan ske t.ex. att via telefon boka en demonstration/besök vilket man där bearbetar kunden för att sedan förhoppningsvis få ett avslut (Vilket jag tror är bättre än att bara försöka trycka på i ett telefonsamtal). Flera möjligheter finns förstås, och detta är kanske inte genomförbart p.g.a. av tidskostnaden jämtemot inkomsten från ett lyckat besök.
Negativt:
* Svårt att boka kundbesök då större företag ofta har mindre tid, speciellt på något så marginellt intressant som vad för te man dricker på kaffe rasten.
* Svårt att konkurrera med företag med liknande verksamhet, både på kvalite och priser (Gissar jag).
* Marginell vinst per lyckad försäljning (Också gissning)
Det var väl det jag kommer på för tillfället på just te idén. Snälla, ge kritik, ge tips, berätta hur dum jag är som ens kom på tanken. Jag söker som sagt folks åsikter om detta, hur hårda dom än må vara.
Tack på förhand,
NP
Svara Svara med citat