Hej Sebastian,
Läser igenom lite snabbt och allt börjar låta väldigt komplicerat, riskabelt och dyrt i mina öron. Det låter som att man försöker bygga något riktigt stort och då blir det bara mer hål i planen.
Jag har lite tips här, om du är villig att backa bakåt lite, så att du eg. kan börja sälja dig själv imorgon.
Först det här, vilket är det näst största problemet:
"En färgaffär stävar ju efter att vara en färgaffär men kanske med det lilla extra och en inredningsbutik efter att vara en inredningsbutik även den självklart med det lilla extra min tanke är ju annorlunda ivarjefall i mina ögon?
Eller har jag fel?"
Ja, man måste vara annorlunda alltid, men det är inte det som är tricket. Det svåra är att kommunicera vad det är, samtidigt som man träffar på rätt kund som värderar den egenskapen. Tänk på att du har 3 sekunder på att sälja dig själv till en ny kund. Som säljare vet du att första intrycket är viktigast, sen handlar det om att ta affären i hamn, genom att ge kunden en logisk anledning till deras känsla att handla.
Det största problemet är kassaflöde. Du ska finansiera lokal, varulager, marknadsföring (alldeles för brett enl mitt 1.a svar), lön och allt vad det är.. Starta eget räcker 4-6 månader och det är A-kassa pengar, men min erfarenhet är att om du inte kan klara av att lyfta lön första, eller andra månaden, så blir det svårt att hinna göra det månad 6.
Och du kommer inte hitta någon finansiär av kvalité oavsett idé. Tyvärr. De ser alltid på personen först, och sedan idén. Det är som med bankerna - de lånar gladeligen ut pengar när man inte behöver dom.
FÖR ATT DU SKA KUNNA STARTA IMORGON, SÅ ÄR MITT FÖRSLAG:
1. Strunta i alla som kan tänkas handla, rikta in dig endast på de som har pengar dvs företag.
(det begränsar din marknad, vilket är bra för din marknadsföringsbudget och meddelande)
2. Gör en grej bara - Du gör om något som varje företag har tex Lobby.
(det begränsar ditt meddelande, Lobbys är din "grej", dvs positionering. Målet är när kunden tänker lobby, så tänker han på dig)
3. I meddelandet så knyter du 'fint lobby' till företagets vinst. M.a.o "En snyggare lobby visar att du är framgångsrik och det skapar mer affärer" (När du knyter något till vinsten kan du ta mer betalt)
4. Specialiseringen gör att du kan bli lobbyexperten, och du kan ta än mer betalt.
5. Inget varulager. Du köper in allt eftersom genom specialavtal. Dvs, kostar näst-intill inget att sätta igång, du behöver lite schysst material att skicka ut, så någon tusenlapp. Du kan gå runt hos företagen och rita lite nytt som arkitekter gör och så lämna du en offert.
(Om du gör det rätt, så kan det bli hur bra som helst. Fel - och det blir pannkaka. Googla lite om copywriting)
6. När du sålt in och levererat lobbyt, först då OCH bara då, kan du sälja in konceptet att göra om kontoren också.
7. SPRID INTE UT DIG, annars dödar du all momentum. Du är "lobbyisten" och inget annat (iaf utåt mot företagen)
Det här är bara början av alla fördelar.
Jag kan inte nämna allt annat, för jag kan spåna vidare på detta i timmar, och ju mer jag tänker på det - desto bättre blir det.
Nyckeln är att nischa dig så tajt att det blir solklart det du gör. När du gör det, så blir du den ultimata specialisten, helt utan konkurrens.
När någon ska göra om något i sin lobby, vem ringer dom? Snickar-Olle eller "lobbyisten", som säger att man kan tjäna mer med en riktigt fin lobby.
Dra iväg ett mail om du vill veta mer:
[email protected]
Lycka till,
-Marcus
PS.
Min 3 sekundare: Jag lär dig som företagare hur du kan bli en expert och eliminera all din konkurrens, samtidigt som du ökar din vinst och fritid. Om jag inte lyckas 100% pengarna tillbaka.
Ser du: 4 fördelar och en garanti.
Din 3 sekundare(?): Jag gör om ditt lobby så att du kan göra ett bättre första intryck, så du kan få mer affärer och ta mer betalt.
För mer info och videos\r\nhttp://www.entreprenorskola.se