Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bil+Företag

Inlägg 1 av 10

2007-11-17, kl 02:12

and

and

Inlägg: 155

Bil+Företag

Jag håller på och skall starta upp ett företag. Detta kommer vara en enskild firma och jag kommer ensam arbeta med den.

Nu har jag funderingar på att ha en bil inom företaget. Då undarar jag följande:

Kan en enskild firma äga en bil (har för mig att det inte går, men tänkte dubbelkolla)?

Företag betalar ju ej moms på samma sätt som provatpersoner, om man säger så, gäller det även moms på drivmedel?

Hur är det med fordonsskatten? Gissar att den är lika stor som för privatpersoner, men man kan ju alltid kolla.

Tacksam för svar, då jag inte är särskilt insatt i just dessa frågor.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2007-11-17, kl 08:27

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Visst kan du ha bil i en enskild firma.

När det gäller moms på bensin så får du lyfta den om du låter din firma stå för bensinen. Det innebär också att du utöver förmånen för bilen också måste räkna på förmånsvärde för en bensin som går till dina privata körningar.

Skatten skiljer inget mellan privata och företagsägda bilar, däremot kan försäkringarna skilja sig åt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2007-11-17, kl 21:48

and

and

Inlägg: 155

Hjärtliga tack Karin för ett klart och snabbt svar. Jag funderar nu på om alla förmånsskatter gör det dyrare än att använda en bil registrerad på mig privat. Vad tror andra?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 10

2007-11-17, kl 23:18

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

På ett sätt är det lättare att räkna på detta när det gäller en enskild firma eftersom du inte har lön därifrån.
Om man tänker sig att du har ett resultat på 200.000 i din firma utan att ha bil på företaget så bli ju din skatt och egenavgift på det 90.000.

Om du då haft en bil som kostat 50.000 på ett år så hade resultatet skjunkit till 150.000, men sedan ökat med förmånsvärdet igen som kanske är 40.000. Ditt resultat är då 190.000 och å får alltså en skatt som totalt sett är 85000, dvs 5000 lägre än utan bilen.

Vänder man istället siffrorna så att bilen kostar 40.000 och förmånen är 50.000 så ökar resultatet med 10.000 och skatterna med ungefär 5000.

I princip är det alltså så i den ensilda firman att så länge förmånsvärdet är lägre än kostnaderna för bilen så blir det inga ökade skatter.

Till detta måste man då också lägga det faktum att man "tappar" 9 kr/mil i denn skattefria milersättningen för tjänstekörningar. Men om de "förlorade" pengarna kompenseras av att man inte behöver stå för några bilkostnader själv den matematiken kan man bara själv räkna på.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2007-11-18, kl 01:54

username

Kent

Inlägg: 204

Sen när har man börjat få dra av momsen på drivmedlet för bilen? Det har man inte fått göra så länge jag har haft firma. Det är förbehållet ytterst få typer av affärsidéer, bl.a. jordbruk. Inte ens åkerinäringen får dra av momsen på sitt drivmedel. Det är därför det finns 2 typer av diesel, en skattad och en oskattad (färgad).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2007-11-18, kl 14:07

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Många skatter är det att hålla reda på. Visst får du dra av momsen på drivmedel till en firmabil liksom momsen på reparationer.

Den märkta "gröna" oljan, som har en lägre energiskatt, får ej användas till motordrivna fordon som går i trafik på vägar. Den används till stationära motorer, torkningsanläggningar etc inom industrin och jordbruket.

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 10

2007-11-18, kl 14:54

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 274

Kent Christensen: Sen när har man börjat få dra av momsen på drivmedlet för bilen? Det har man inte fått göra så länge jag har haft firma. Det är förbehållet ytterst få typer av affärsidéer, bl.a. jordbruk. Inte ens åkerinäringen får dra av momsen på sitt drivmedel. Det är därför det finns 2 typer av diesel, en skattad och en oskattad (färgad).
Det där om dieseln har väl att göra med att den ena är mer miljövänlig? Eller har jag fel?

// Daniel Johansson //
DEJI Quality Consulting //
Kvalitetsteknik - Produktionsteknik - Administration

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2007-11-18, kl 17:47

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Momsavdraget för personbilskostnader (utom inköp) regleras i Mervärdesskattelagen 1994:200 och gäller för fordon som är inventarier i rörelsen enl ML 8 kap 16 § 1 st

16 § En skattskyldig som använder en personbil eller motorcykel i en verksamhet som medför skattskyldighet får dra av
1. ingående skatt som hänför sig till driftskostnader för sådan användning, utan någon begränsning på grund av att fordonet endast delvis används i verksamheten, och
2. hälften av den ingående skatt som hänför sig till förhyrning av fordonet för sådan användning, utan någon begränsning på grund av att fordonet endast delvis används i verksamheten.
   Första stycket 1 gäller endast om fordonet tillhör inventarierna i verksamheten eller har förhyrts för användning i denna. Första stycket 2 gäller inte om fordonet har förhyrts för persontransporter i yrkesmässig trafik, uthyrning, transport av avlidna eller körkortsutbildning som omfattas av skatteplikt eller om den ingående skatten omfattas av avdragsförbudet i 15 § 2. Lag (1996:1327).

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2007-11-19, kl 02:45

username

Medlem
#39478

Inlägg: 9

Jag drar av reparationer och skatt och pröjsar bensinen själv.
Har meddelat skattemyndigheten detta samt att jag inte har tid att hålla på med körjournaler och annat skit.
Meningen med enskild företag är väl andå att man skall jobba.

Hittils har det varit OK. Faktum är att skattemyndighetens personal till skillnad mot våra politiker är behäftade med en hel del sunt förnuft.

Tänk ochså på att Ditt företag befinner sig i dina skor.
Det Du äger äger företaget. DU är företaget. Allt Du gör är beskattningsbart resp avdragsgiltigt,förutom det Du stoppar i munnen.




Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 10

2007-11-23, kl 12:01

linusji

linusji

Inlägg: 69

Allt Du gör är beskattningsbart resp avdragsgiltigt,förutom det Du stoppar i munnen.Ibland är detta oxå avdragsgiltigt ;-)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat