Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Ta betalt

Inlägg 1 av 2

2007-03-08, kl 08:15

username

Peter
Haraldsson

Ta betalt

Står i startgroparna för en enskild firma vid sidan av min ordinarie anställning och funderar nu över bästa sättet att ta betalt av mina kunder. För 15 år sedan avslutade jag ett postgiro när de började ta betalt för det, sedan dess har jag ingen koll då jag inte utnyttjat någon sådan tjänst för att ta emot betalningar.

Någon som har något tips omkring fakturering och betalningsmetod? Priser? Då detta är en ren sidoverksamhet kommer det inte handla om så väldigt många kunder (eller har jag fel insällning nu?).

---
Peter "Pops" Haraldsson
<i>Koka soppa på en spik?</i>

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2007-03-08, kl 09:24

Magnus Olsson

Magnus Olsson

Det var generellt skrivet...

Nej du har inte fel inställning. Möjligen ett anat tankesätt. Att saker kostar att ha tillgång till är naturligt. Den kostnaden ska självklart inte vara din utan fördelas på dina kunder då det är de som har behov av vad du erbjuder. Priser är svårt att säga på rak arm när du inte beskriver verksamheten. Men du borde kalkylera lite på dina samtliga&nbsp;faktiska omkostnader. Dessa avgör vad du måste ta ut i timmen för att bara gå runt. Sedan är det bra om du kan uppskatta hur många timmar du kan få i uppdrag per månad. Det är på dessa timmar du ska fördela dina faktiska kostnader. Därtill ska du också ha ett grepp om vad du vill ha ut i lön i timmen. Räkna minimum vad du måste ha ut samt vad du önskar få ut. Glöm inte att räkna på tillhörande soc avgifter mm. Detta lägger du där till på de faktiska timmarna som en ytterliggare faktisk kostnad. Om du har två timpriser kan du separera uträkningen i två poster. När du har alla faktiska kostnader samt alla timmar som du kommer ha arbete så får du ut ett timpris vad du måste ha in för att täcka dessa.&nbsp;Har du två poster uträknade kan du jämföra lite vad du tror kunden vill betala.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat