Inlägg 2 av
6
2008-11-27, kl 08:33
hohrn
Hej!
Fakturanumrena skall fortsätta över åren. Detta eftersom numrena skall ha en obruten följd. Du kan i och för sig ha en nr-serie som börjar med årtal och sedan går vidare. Men det enklaste är att fortsätta år ut och år in...
När det gäller bilen:
Det finns två saker när det gäller egen bil i enskild firma, dels resor i tjänsten och dels resor till och från arbetet, dessa måste man skilja på.
När det gäller resor i tjänsten är den skattefria bilersättningen 18,50 kr/mil år 2008. Detta kan företaget ersätta dig med skattefritt och avdragsgillt i företaget.
När det gäller resor till och från arbetet, och med detta menas till exempel om du har ett kontor eller en lokal någonstans, får du i din inkomstdeklaration dra av för dessa resor med 18,50 kr/mil som sedan minskas med 9000 kr med ett schablonavdrag.
Det finns inget som tvingar dig att ta ett visst pris. Men de flesta företag debiterar väl mellan 30-45 kr/mil + moms till sina kunder.
Mvh
Henrik Öhrn
Henrik Öhrn
Auktoriserad Redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
Box 14
730 30 Kolsva
Tel. 0221-51040
[email protected]
http://www.affarsbyra.se/
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 3 av
6
2008-11-27, kl 10:25
Illvillja
Jag fakturerade mina kunder 32 kronor per mil då jag tyckte det passade bra för ett år sedan. Du kan väl i princip ta hur mycket du vill så länge som kunden går med på det :)
Maximerar du intäkterna i ditt företag och din affärsidé? Låt mig och mitt företag hjälpa dig att bättre utnyttja potentialen och hitta nya inkomstvägar och effektivisera dem du redan har!
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 5 av
6
2008-11-27, kl 11:23
Illvillja
Jo, jag tror att du måste ha en körjournal.
Jag gogglade lite på det och hittade detta som kanske kan hjälpa dig.
http://www.ekonomiprogram.biz/personal.htm
Verkar finnas en massa elektroniska med som kostar en summa pengar, men vet inte om det är nödvändigt.
Maximerar du intäkterna i ditt företag och din affärsidé? Låt mig och mitt företag hjälpa dig att bättre utnyttja potentialen och hitta nya inkomstvägar och effektivisera dem du redan har!
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 6 av
6
2008-11-27, kl 13:29
TeamWellNEss
Hej!
En körjournal får du gratis från de flesta bensinstationskedjorna.
Viktigt att skilja på privatkörning och körning i tjänsten!
Var NOGA och skriv ordentligt.
Fortsätt dagen med ett leende!
Niclas,
Webb: www.teamwellness.se
Webbshop: www.friskvardsbutiken.se
Se även: www.olandaretrunt.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat