Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Fakturering

Inlägg 1 av 6

2008-11-25, kl 18:40

username

Medlem

Fakturering

Hej!!

Har precis startat en enskild firma och är då på år1. Efter jul blir det År2. Jag fakturerar och undrar om faktura-nummer serien fortsätter löpande in på År 2 eller ska man börja nummer serien med Faktura nummer 1 igen från År 2?

Sedan undrar jag hur det ligger till med bensin?Jag har min privata bil som jag använder mig av i princip hela tiden(jag åker ut till varenda kund).Jag tar betalt 16 kr/mil av mina kunder som jag för in på fakturan(jag beskattar detta), gör jag rätt (jag läste att man ska ta 18,50kr/mil)? Och får man göra avdrag på bensinkostnaderna därefter också alltså vid deklarationen?

/Tacksam för svar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2008-11-27, kl 08:33

hohrn

hohrn

Hej!

Fakturanumrena skall fortsätta över åren. Detta eftersom numrena skall ha en obruten följd. Du kan i och för sig ha en nr-serie som börjar med årtal och sedan går vidare. Men det enklaste är att fortsätta år ut och år in...

När det gäller bilen:
Det finns två saker när det gäller egen bil i enskild firma, dels resor i tjänsten och dels resor till och från arbetet, dessa måste man skilja på.

När det gäller resor i tjänsten är den skattefria bilersättningen 18,50 kr/mil år 2008. Detta kan företaget ersätta dig med skattefritt och avdragsgillt i företaget.

När det gäller resor till och från arbetet, och med detta menas till exempel om du har ett kontor eller en lokal någonstans, får du i din inkomstdeklaration dra av för dessa resor med 18,50 kr/mil som sedan minskas med 9000 kr med ett schablonavdrag.

Det finns inget som tvingar dig att ta ett visst pris. Men de flesta företag debiterar väl mellan 30-45 kr/mil + moms till sina kunder.

Mvh

Henrik Öhrn

Henrik Öhrn
Auktoriserad Redovisningskonsult

Filip Erikssons Affärsbyrå AB
Box 14
730 30 Kolsva
Tel. 0221-51040
[email protected]
http://www.affarsbyra.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2008-11-27, kl 10:25

Illvillja

Illvillja

Jag fakturerade mina kunder 32 kronor per mil då jag tyckte det passade bra för ett år sedan. Du kan väl i princip ta hur mycket du vill så länge som kunden går med på det :)

Maximerar du intäkterna i ditt företag och din affärsidé? Låt mig och mitt företag hjälpa dig att bättre utnyttja potentialen och hitta nya inkomstvägar och effektivisera dem du redan har!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 6

2008-11-27, kl 11:19

username

Medlem

Hej!

Men skall jag inte skaffa mig en bildagbok i så fall??Var får jag tag i en sån?Hur redovisar man det i inkomst deklarationen? Än så länge har jag debiterad 16kr/mil och vissa kunder har gått med på det och vissa tycker 16kr /mil är mycket.

Det är så mycket att lära sig när det gäller att starta en näringsverksamhet och jag vill bara säga att ni här på STARTA EGET  har varit till mycket mer hjälp än när jag ställer mina frågor till Skatteverket.

Tack Tack
/Özzie

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2008-11-27, kl 11:23

Illvillja

Illvillja

Jo, jag tror att du måste ha en körjournal.

Jag gogglade lite på det och hittade detta som kanske kan hjälpa dig.

http://www.ekonomiprogram.biz/personal.htm

Verkar finnas en massa elektroniska med som kostar en summa pengar, men vet inte om det är nödvändigt.

Maximerar du intäkterna i ditt företag och din affärsidé? Låt mig och mitt företag hjälpa dig att bättre utnyttja potentialen och hitta nya inkomstvägar och effektivisera dem du redan har!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2008-11-27, kl 13:29

TeamWellNEss

TeamWellNEss

Hej!

En körjournal får du gratis från de flesta bensinstationskedjorna.
Viktigt att skilja på privatkörning och körning i tjänsten!
Var NOGA och skriv ordentligt.

Fortsätt dagen med ett leende!

Niclas,
Webb: www.teamwellness.se
Webbshop: www.friskvardsbutiken.se

Se även: www.olandaretrunt.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat