Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Affärsidéer

Ny tokig idee, eller?

Inlägg 1 av 15

2008-06-10, kl 15:42

username

Medlem
#53584

Inlägg: 32

Ny tokig idee, eller?

Sitter och spanar på en ny idee här, den är ganska omfattande och kräver stora resurser samt samarbeten med alla myndigheter.

Tanken är att samla ihop alla blanketter som myndigheterna har till en och samma sökmotor, därefter skapa möjligheter att verifiera sig direkt med e legitimation så att det går smidigare än idag, endel blanketter från myndigheter går redan idag att köra via e legitimation via deras hemsida, jag vill att alla blanketter ska kunna skickas in på ett smidigt sätt..

Vad tror ni om detta? är det struligt idag att få fram rätt blankett? fyller denna idee någon funktion eller är jag ute och svamlar bara..

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 15

2008-06-10, kl 16:51

Jolson

Jolson

Inlägg: 101

Tror tyvärr att din idé redan finns och sälja framför allt till revisorer och advokater. Kanske man kan klara det även mot privata men det kostar att samla in och upprätthålla en sådan bas med alltid aktuella dokument.

Tror också att det finns en hel del betalsiter som erbjuder mycket i den här vägen...

Skulle nog om jag var som du klura ihop något annat alternativt göra den mer specifik och inriktad på en specifik målgrupp som är beredd att betala för att du erbjuder detta...

Kör hårt!

Johan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 15

2008-06-10, kl 19:54

username

Medlem
#53584

Inlägg: 32

Målgruppen är ju svenska folket, jag menar alla blanketter som är till för folket. finns ju säkert 50 000 blanketter..Givetvis ska det vara gratis..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 15

2008-06-11, kl 07:43

PerÖberg

PerÖberg

Inlägg: 1918

Jimmy.
Iden är nog lysande i sig.
Men felet är att det är MYNDIGHETER som är inblandade. Många.

Ett statligt projekt - utan din inblandning kan klara av detta.

Om de skall betala för en service som detta eller ha någon som skapar den och betala för detta så gäller enligt EUs regler att de måste skriva ihop ett anbudsdokument och gå ut och publicera förfrågan innom EU. Sedan får alla som vill ge anbud. De kommer att kräva att alla som ger anbud har haft företag i minst 3 år, kan bevisa att de klarar av att hantera systemet/utföra uppdraget. Ekonomiskt kan garantera sitt jobb och att det inte är företag/personer som har kk bakom sig eller är listade hos kronofogden, osv.  I princip hopplöst för en nyföretagare att klara av. Ibland kan de göra undantag för 3-årsregeln men det skall finnas starka skäl för det.

Så...

Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 15

2008-06-11, kl 10:50

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

Allt inom offentliga inköp behöver så som jag har förstått det hela inte gå till upphandling. tidigare vet jag att det skulle vara ordervärden över 100 000 för att offentlig upphandling ska vara tvingande.

Har handhaft två projekt inom offentlig regi och då fick jag som riktlinje att hålla mig under 100 000 i enskilda inköp så behövde jag inte upphandla dem.

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 15

2008-06-11, kl 11:01

PerÖberg

PerÖberg

Inlägg: 1918

Per Silvin
1. Jag vet naturligtvis om detta.
2. Man kan inte svara med en hel uppsatts varje gång någon ställer en fråga. Eller hur?
3. Just denna fråga handlar om något som GARANTERAT inte hamnar under 100.000 så det är liksom poänglöst att dra den varianten i detta fall.

Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 15

2008-06-11, kl 11:49

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

Givetvis behöver man inte svara med en hel uppsats var gång. Eftersom att inköpet sker från varje separat myndighet så är det inte givet att VARJE enskilt inköp överstiger 100 000 därför ansåg jag att det ändock fyllde en viss relevans att nämna det här.

Det är trots allt en regel som aktörer på marknaden inte alltid känner till.

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 15

2008-06-11, kl 12:27

username

Medlem
#53584

Inlägg: 32

Tack för svaren, jag har som tänkt att myndigheterna inte ska bekosta något, kanske lite bidrag behövs men går inte det så får vi ordna det på annat vis. Att lägga in blanketterna i en sökmotor är simpelt och lagligt utan deras tillåtelse, samarbete vill jag ha så att vi kan bygga upp en bra e-legitimationstjänst. Myndigheterna ska inte behöva sitta och sprätta kuvert 2008 tycker jag, mycket tid sparas om det sköts av ett dataprogram. Det blir säkrare också eftersom man får bort den mänskliga faktorn i registrering av inlämnade blanketter som sker hos myndigheter idag.

Om vi skulle lyckas med detta, kan vi då ta ut en årlig ersättning av myndigheterna om det visar sig att de sparar låt oss säga 50 miljoner kronor per år på grund av vår sida? Kan man då tänka sig att ta ett par hundra tusen per år..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 15

2008-06-11, kl 13:06

PerÖberg

PerÖberg

Inlägg: 1918

Per: "När man skall handla skosnören till ålderdomshemmet" om du förstår vad jag menar så klart att under 100.000 kan köras. Men allt som har med myndigheter plus datorer att göra kostar pengar och finsn det tusen regler för.

Jimmy: Alltså det handlar om att du skall IN INNUTI myndigehterna system. Bara att samordna en standard för detta lär kosta myndigheterna några hundratusen sek - pengar som du inte ser utan som de har interna kostnader för. Och du har uppenbart ingen anning om hur myndigheter fungerar. Bara det att mata in uppgifter från privatpersoner med myndigheter inblandat handlar inte bara om att uppfylla datalagens alal säkerhetsaspekter utan ochså en massa regler plus oskrivet om myndighetsoberoende och myndighetssäkerhet.

Om du skapar en sökmotor så får du inget betalt av myndigheterna om den söker på vanligt vis. Om man skall kunna ha EN inloggning och fylla in olika blanketter på en gång så är du innuti ett sökerhetssystem och innuti många myndigheters datasystem. Bara att utreda detta och skapa en standard som kan användas kostar säkert en mille. Och alla måste godkänna osv. Och detta blir då INTE DITT projekt. Det blir myndigheternas. Och har du inget patent som skyddar iden så lär du har du ingen "makt" över iden - utan max att du kan få dem att fatta beslutet och gå ut på anbud och vad säger sedan att de skall acceptera just dig?

Jag säger. Bra ide - men kasta den i sophögen. Skriv ett brev till myndigheterna.

Möjligen kan du skapa en hemsida med länkar till ALLA myndigheter i Sverige inklusive landsting, länsstyrelser och kommuner. Sedan ha länkar till allt där och att man kan söka på längden och bredden. Inklusive länkar till E-blanketter. Sedan ser du till att du får 20 000 besökare om dagen och säljer sedan annonsplatser. Bättre än så tror jag inte det kan bli.

Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 15

2008-06-11, kl 15:41

Silvin

Silvin

Inlägg: 123

Nu blir det off topic till viss del, men jag var projektledare för ett projekt på ett av sveriges större universitet med en projektomsättning på drygt 2 000 000:-/år där jag aldrig behövde genomföra en offentlig upphandling. Jag genomförde inköp av datorer, programvaror och utrustning för mellan 50-90 000:- per omgång.

Så jag tror nog mycket väl att det går att dra igång ett sånt här projekt utan att bli föremål för offentlig upphandling i varje enskild myndighetskontakt. Jag tror nog att även du inser att man får mycket skosnören för hundratusen.

Per Silvin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2