Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokslut vad göra?

Inlägg 1 av 4

2009-02-14, kl 20:26

username

Medlem
#50606

Inlägg: 16

Bokslut vad göra?

Skulle gärna vilja ha tips på vad som ska göras inför bokslutet och inför det nya året.

Har en enskild firma med relativt enkel bokföring, inga avskrivningar, ingen anställd.
I princip inköp av varor, betalningar från kunder, kostnader för betalningar från kunder och frakter till kunder.

Jag har:

Fört in utgående lager per den 31/12 2008
Bokfört resterande kundfordringar/levskulder

Vad betyder "Ej omfört resultat" på resultaträkningen, är det nåt som ska göras innan bokslutet?

Ska man "göra" något med momsen inför det nya året, eller kommer det bara rulla vidare in i 2009?

Andra saker man ska göra innan man gör bokslutet eller innan man kör igång med det nya året?

(Jag har faktiskt varit hos en revisor och försökt få hjälp i våras med bokslutet för 2007, men efter 2 timmar upplyste hon mig att hon inte var så hemma på vad som gäller för enskilda firmor...hyggligt!)

Ska göra ett nytt försök hos någon annan till nästa år, men nu får det lov att gå ändå.

/Pia

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2009-02-19, kl 09:31

stifor

stifor

Inlägg: 386

När det gäller din undring om "Ej omfört resultat", så är ju frågan var någonstans i resultaträkningen som det står. Är det ett konto som du bokfört på, eller är det en rubrik för en kontogrupp, eller något ditt bokföringsprogram skapat?

Jag antar att du redovisar moms årsvis, lämpligt är då att nolla alla momskonton och kontera skillnaden på ett eget kapital-konto.

Du bör även vid årets slut bokföra så att årets resultat konteras mot Eget kapital samt att alla eget kapital-underkonton (201x) nollas och konteras mot kontot Eget kapital (2010). Vid överföring till ingående balans nästa år är då allt kapital samlat på kontot 2010.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2009-02-19, kl 18:55

username

Medlem
#50606

Inlägg: 16

Tack Stig,

Jag betalar moms månadsvis och "nollande" momskontona när jag bokfört den sista löpande verifikationen för december 2008 (innan jag började med bokslutet alltså).
Hur nollar jag momskontona totalt för året?

"Ej omfört resultat" står längst ner på resultaträkningen som en slags summering ser det ut.
Det står "Ej omfört resultat -XXXXX,XX kr".



Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2009-02-20, kl 08:53

stifor

stifor

Inlägg: 386

Genom att du deklarerar moms månadsvis ska du inte göra något extra vid årsskiftet. Du bör istället varje månadsslut nolla konton för ingående/utgående moms och överföra dem till ett momsredovisningskonto. Vid betalning/erhållande av moms debeterar/krediterar du sedan momsredovisningskontot.

Med "ej omfört resultat" menas då antagligen aktuellt års resultat.

Stig Forsberg
www.enskildfirma.nu

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat