Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Skuld till mig från min firma

Inlägg 1 av 3

2009-02-14, kl 12:42

username

Medlem
#50606

Inlägg: 16

Skuld till mig från min firma

En lite krånglig fråga, men jag försöker:

När jag startade firman så "lånade" jag pengar av mig själv ända fram till juni 2008.

Pengarna sattes inte av till något separat konto (jättedumt jag vet, men så blev det) utan jag plockade bara från mitt privata konto när jag gjorde inköp och bokförde det på 1940.

Kundinbetalningarna kom in till ett PG som jag enbart hade till firman.

I juni 2008 skaffade jag äntligen ett separat konto till företaget. Sen dess har alla in- och utbetalningar gått via det kontot som heter 1930. Inga konstigheter sen dess alltså.

MEN nu när jag tittar på balansrapporten har jag en massa minus på konto 1940 eftersom jag bara bokförde inköpen och inte inkomsterna på det kontot fram till juni när jag slutade använda det kontot.
(Alla privata inköp på mitt privata kort bokförde jag inte alls, trodde inte det behövdes.)

Jag har därför inga kontoutdrag som visar en överensstämmande summa med konto 1940 eftersom jag inte bokförde några privata inköp.

Det som syns i balansrapporten per den 31/12 2008 på konto 1940 är alltså i princip den skuld företaget har till mig som privatperson eftersom dom visar alla inköp jag gjort till firman fran till juni 2008.

Min fråga är hur jag tar mig ur detta och får över den summan till min bokföring på ett korrekt sätt.
Som det är nu ser det ut som om jag ligger rejält back på bankkonto 1940, men det är ju mitt privata konto som inte stämmer ett dyft med summan på 1940...

Kan man på något sätt föra över minusposten på 1940 till någon slags skuld till mig själv?

När jag startade firman la jag aldrig in dessa pengar någonstans utan handlade som sagt bara med privatkortet där pengarna fanns. Idiotiskt, jag vet men så kan det gå när man är dåligt påläst...hade lyssnat på folk som sa att en enskild firma inte behövde separeras från privatlivet, gud så dumt!

Kan någon hjälpa mig att lösa detta inför bokslutet så jag kan starta det nya året "på banan" igen??
Jag kan ju inte bara "nolla" 1940 eftersom kontot faktiskt visar det jag handlat till firman (har ordentligt bokförda verifikationer på alla dessa inköp).

Tack på förhand - fråga gärna mer om det är oklart!
//Pia




Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2009-02-14, kl 14:42

hfohrman

hfohrman

Inlägg: 368

Att handla i firman med privata pengar är ju egentligen inget problem. Det gör nog dom flesta av oss. Ex när man stoppar i 25 spänn i en p-automat.

Det som du gjort fel är dock bokföringen. Där skall du inte använda 1940 som du gjort utan istället använda 2018 (egen insättning).

Så skall du rätta till detta 100% riktigt bör du uppdatera alla dina verifikat till 2018.
Nu kan detta vara svårt i vissa bokföringsprogram. Isåfall kanske man kan debitera 1940 och kreditera 2018 på hela beloppet i en verifikation. Bifoga dock en bra beskrivning varför du gjort detta för när skatteverket vill kolla (om dom nu gör det) om 2-4 år så har du säkert glömt "varför gjorde jag så"

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2009-02-14, kl 20:05

username

Medlem
#50606

Inlägg: 16

Tack snälla Hans, nu har jag kört varian nr 2, dvs jag körde hela beloppet och skrev en bra förklaring. Hoppas det duger.

Då har jag lärt mig att man använder 2018 om man köper med det privata kortet, jättebra!

//Pia

Inläggets betyg
Svara Svara med citat