Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Vinstmarginal

Inlägg 1 av 4

2007-08-28, kl 12:55

username

Medlem
#50606

Inlägg: 16

Vinstmarginal

Ska starta upp min webbutik inom närmsta dagarna och sitter och tittar på prissättningen i butiken. Det finns andra i Sverige som säljer exakt "samma" produkter.
När jag nu räknat ut det totala priset för leveransen hem med tull, moms, frakt mm blir min inköpskostnad drygt dubbelt så dyr som det ursprungliga priset.
Vad är rimligt att lägga på? (Förutom momsen då). Vad bör man göra i vinst på varje vara?
När jag jämför andra webshoppars priser ligger deras utpris på vissa varor till kund bara några tior över vad jag betalat för varan??
Ska man då dumpa priset och knappt göra nån vinst på dessa varor och lägga sig i samma nivå som dom andra butikerna eller ska man köra sitt race i alla fall och försöka få ut en bra marginal??
Varorna ligger mellan ca 100 - 800 kr/st.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2007-08-28, kl 13:40

Jonas

Jonas

Inlägg: 29

Inom många produktområden finns det idag knappt ingen vinstmarginal.
Om dina produkter är dyrare än konkurrentens, varför skulle jag köpa något från dig?

Jag skulle förmodligen använda konkurrentens prisnivå som riktmedel och startnivå.
Har konkurrenten redan en inarbetad kundgrupp och varumärke kanske du måste ligga under deras prisnivå för att attrahera nya potentiella kunder.

Erbjuder du dina kunder något mervärde när de köper en produkt?
Ex. support, garantier, förmåner, rabatter.
Är din ebutik bättre designad än konkurrenternas? Lättare att navigera, tydligare information och enklare att hitta på?
Ju större mervärde du har, desto högre pris kan du sätta. Många kunder betalar säkert några % mer för bättre support, garanti och bemötande.

Vilka kunder inriktar du dig på?
Detta har stor betydelse för din prissättning.
"Lokala" kunder som hittar din shop via lokaltidningen kanske inte jagar runt efter bästa priset på internet i samma utsträckning som kunder som hittar dig via nätet (t.ex. pricerunner, prisjakt, google).

Det finns mycket att ta hänsyn till när du ska sätta prisnivån, men försök att sätta dig in i kundens situation innan du gör det.
"Varför ska jag handla från din shop?"
"Vad får jag av dig som jag inte får från konkurrenterna?"

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2007-08-28, kl 14:13

username

Medlem
#50606

Inlägg: 16

Jo, det är väl ungefär så jag tänkte oxå.
Varför handla av mig om det inte ger något mervärde?

Självklart tycker JAG att min sida är mycket snyggare än konkurrenternas, och även mer lättnavigerad, men det är ju en smaksak och är man van vid ett ställe känner man sig hemma, så där måste man ju tillföra något mer för att attrahera konkurrenternas kunder.
Jag har använt mig av dom som riktmärke för de flesta produkter och ligger under i pris på flertalet varor, inte mycket men lite.
Jag hoppas kunna attrahera med min låga fraktavgift som jag tydligt talar om när du kommer in i butiken - du vet direkt vad det kommer kosta förutom varorna.
Fast, låg frakt och inga exp.avgifter och liknande.

Min intention är inte att konkurrera med så billiga varor som möjligt utan jag satsar mer på kvalité, det blir inget "lågprisvaruhus", det är jag inte alls intresserad av.

Men det gäller ju som sagt att locka till sig kunderna och vad är det då man attraheras av mest som kund??

Lågt pris, bra kundservice, snabba leveranser, lätt butik att handla i - vad är viktigt?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2007-08-28, kl 20:40

PerÖberg

PerÖberg

Inlägg: 1918

Pia
Nr 1: Är ditt inköpspris rätt? Köper man små mängder får man ofta höga priser, plus att vissa omkostnader är lika stor oavsett mängden man köper in. Sedan beror det på vem du handlar av. Priset är olika hos fabrik, exportör, importör/grossit, osv.

Nr 2: Jag brukade handla färger i en färgbutik som hade riktiga målare som ägare för de kunde ge all info om vilken produkt och hur ... trots att de var dyrare. Priset är inte allt, som Pia riktigt är inne på.

Nr3: Olika varor har olika marginal. En butik med mat lägger kanske på 30%, en leksaksbutik 100% och en modebutik 300%, men allt beror på så mycket.

Nr4: Fråga vad kunderna vill betala? Och vad du erbjuder dem?

Nr5: Har du rätt varor? Kan du ha varor som inte har så många konkurenter med kända priser?

Nr6: Kan du kombinera med olika "aktiviteter". Speciellt inbjudna på förhandsvisning, osv, osv.

Per

Per Öberg, New Delhi
Den verkliga Indienspecialisten - import - export och en massa annat

Inläggets betyg
Svara Svara med citat