Hej Peter, ursäkta om jag missförstår vad du menar med lånekapital, men jag antar att du mer kapital som lånas från bank eller liknande institut i förhållande till t.e.x eget kapital (aktieägare eller eget insatt kapital)
De flesta företag kommer alltid att ha en blanding mellan eget kapital (i form av t.ex. aktieägare) samt lånekapital (i form av banklån etc).
Det som du vill ta reda på är hur förhållandet mellan dessa ser ut i t.ex. olika branscher.
Jag kan tala om för dig just nu att i hänsyn till branscher så är nyckelordet Risk. Ett företag som befinner sig i en bransch med hög risk kommer att vilja ha en ganska stor portion av eget kapital (som tekniskt egentligen också är lånat) i förhållande till lånat kapital.
Detta eftersom risk medför behov av att äga flexibelt kapital, om du gör en stor förlust ett år är därmed aktiekapital attföredra eftersom det tillåter dig att ha sämre år (ingen utdelning?) medans ett banklån är så avtalat att du är juridiskt bunden att t.ex. betala ränta/amortering.
Till motsats kommer ett företag med liten branschrisk att föredra en större portion lånat kapital, framför eget kapital, eftersom kostnaden för eget kapital tenderar att vara större än kostnaden för lånad kapital.
Ett företag som har en alltför stor del lånat kapital kommer dock per automatik att ses som mer riskfyllt (dålig soliditet) eftersom en oförutsedd marknadsmotgång kan ha stora konsekvenser på verksamheten.
Medan ett företag med enbart t.ex. aktiekapital kommer att ha onödigt höga kapitalkostnader.
Relationerna (EK/Totalt kapital, eller Lånat kapital/Totalt kapital etc) kommer dock till syvende og sist att reflektera branschrisk. (högre branschrisk medför även högre krav på avkastning från aktieägare... ja du lite konfudersamt ;) )
Allt detta i förhållande till företagets livscykel beror även detta på risk och hur väl som entreprenören lyckas argumentera för sin marknadsidé.
Beroende på hur riskfyllt din innovation (vid uppstart) är kommer olika sorters kapital att föredras. Men vi kan göra antagandet att detta förhållande ändrar sig i takt med att den marknadsposition du har stabiliseras (mognadsfasen - jfr. säkrare bransch?). Vid expansion gäller nog ovanstående resonemang, i och med att din innovation faktiskt vinner marknadsandelar och får en stärkt position minskar därmed även risken för alla aktörer som lånar ut kapital till företaget. Nedgångsfasen är något som jag helst inte diskuterar i fråga om företag då jag antar att företaget bedrivs utan något slut på tidshorisonten
Mvh Antonio
PS. Ingen expert men hoppas att det hjälper.