Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Nystart!

Inlägg 1 av 4

2008-12-03, kl 19:55

username

Patrik
Westlund

Inlägg: 2

Nystart!

Hej!
Jag är väldigt intresserad av att starta en e-butik och har tänkt på detta en längre tid. Det jag hade tänkt var att ha detta på sidan av mina andra extraknäck. I vilket fall så antar jag att man behöver ett startkapital. Finns det bidrag att få eller måste man "spara" ihop pengar för att kunna starta ?

Bokföring och skatter, hur hanterar man detta på bästa sätt, då det vimlar av siffror ?

Tack för svar!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2008-12-03, kl 20:18

hohrn

hohrn

Inlägg: 42

Hej!

Det startkapital du behöver handlar om vilka investeringar du tror att du behöver göra för att starta upp. Dels den tekniska plattformen och dels även inköp för eventuellt lager osv. Det finns ganska många aspekter att ta hänsyn till. Om du ger dina kunder krediter måste du räkna in den tiden också i ditt startkapital.

För att finansiera kan du givetvis spara ihop pengar själv, gå till banken med din affärsidé eller söka olika typer av bidrag, kanske till och med få tag på någon vill investera i din verksamhet.

Känner du dig osäker vad gäller bokföringen etc är det absolut bästa att lämna iväg det till en redovisningsbyrå. Oftast blir den kostnaden mindre än den kostnad som kan uppstå om det blir fel i moms och andra saker som påverkar beskattningen.

Mvh

Henrik Öhrn
Auktoriserad Redovisningskonsult

Henrik Öhrn
Auktoriserad Redovisningskonsult

Filip Erikssons Affärsbyrå AB
Box 14
730 30 Kolsva
Tel. 0221-51040
[email protected]
http://www.affarsbyra.se/

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2008-12-03, kl 22:02

username

Patrik
Westlund

Inlägg: 2

Tack för ett mycket givande svar!
Att spara ihop ett startkapital kan ta lång tid! Det finns ingen möjlighet att kunna få bidrag förutom att övertala banken ? Starta - eget bidrag ?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2008-12-04, kl 07:27

username

fdsfdsfs
ssssffsd

Inlägg: 13

Jag rekomenderar att prata med någon på Almi, dom har erfarenhet av finansiering och hjälp att starta upp företag.
Har du en bra affärsplan som är vinstgivande så bordedet inte vara några problem

Inläggets betyg
Svara Svara med citat