Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

sälja begagnat

Inlägg 1 av 4

2006-11-07, kl 15:25

Vilhelmsson

Vilhelmsson

sälja begagnat

Hur fungerar det egentligen i bokföringen om man har köpt in en vara som man själv har använt t.ex. en telefon och sedan väljer att sälja den. Behåller man själv originalkvittot för sin egen bokföring?
Den som köper telefonen vill ju säkert ha kvittot för garantins skull.
Om man säljer en vara så är man väl tvungen att ge 3 månaders garanti till kunden?
Någon annat man bör tänka på när man säljer begagnat?

tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-11-07, kl 16:22

antonio

antonio

När du säljer begagnat så är det inte ett konsumentköp som köparen gör (om du säljer varan som privatperson? annars gäller konsumentlagen om du gör det som näringsidkare).
Så KKL och liknande är inte lika tillämpbara. Dock den vanliga köplagen tror jag kan göras gällande

Tror inte att du är tvungan att lämna garanti, men det kan avtalas så om du vill ge ett bra intryck (allt som står i köplagen kan avtalas bort förresten men inte konsumentlagen där allt gäller om inte bättre förhållanden för konsument avtalas utöver lagen).

Oavsett så är säljaren ansvarig för fel i varan även om dessa visar sig först senare och som köparen inte kunde ha känt till... finns en del så fu får läsa in dig på köplagen

Länk till lagen

/Redigerar lite, nästan givet att det är konsumentköp annars tänkar man inte på bokföring ;) /

KKL

Särskilt intressant;
"
20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att
varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om
inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller
felets art."
"17 § Även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med
ett liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om
den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och
övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta."

Vad gäller bokföring så sker det som en realiserings vinst/förlust av varan du säljer. Du avvyttrar tillgången (förmodligen konto för inventarier eller dylikt) samt för dess anskaffningsvärde samt ack. avskrivning till ett resultatkonto för avyttring där dess netto utgör rea vinst/förlust
Alltid bra att spara kvitton, den nya köparen behöver inte originalkvitto? Du kan utfärda ett nytt kvitto tor jag...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-11-07, kl 16:55

antonio

antonio

Jag hade ett svar här som jag tog bort, vad gäller bokföring så bokför du det som en avyttring av tillgången.
För över bokför värdet samt dess ack. avskrivningar till resultatkontot för avyttring, samma med försäljningspriset. nettot utgör om det blir en rea vinst/förlust.

Vad gäller garantier etc. så kan jag inte ge dig några råd om du inte talar om vem som är slutköparen (antar också att du säljer varan som näringsidkare). Är det en konsument gäller KKL, är det ett ftg. gäller Köplagen (eller avtalat).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2006-11-07, kl 17:46

username

Stefan
Svensson

När du köper en vara så får du ett kvitto till din bokföring.
När du sedan säljer varan vidare, så skriver du ut ett nytt kvitto
till kunden som han i sin tur kan ha som verifikat i sin bokföring.
Eller då han vill åberopa garantin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat